Vés enrere Jasmin Séra defensa la seva tesi doctoral sobre la identitat maori

Jasmin Séra defensa la seva tesi doctoral sobre la identitat maori

22.09.2020

El dijous 25 de juny Jasmin Séra va defensar en format virtual la tesi anomenada “The appropriation of Maori identities in the Nation Branding and Public Diplomacy of Aotearoa New Zeland. An attempt to understand how cultural identities are self-constructed. Planned and projected for specific communication purposes”. La tesi va ser dirigida pel Dr. José Fernández Cavia i la Dra. Krushil Watene (University of New Zealand), i el tribunal va estar format pel Dr. Mihalis Kavaratzis (Leicester University) com a president, la Dra. Assumpció Huertas (Universitat Rovira i Virgili) com a secretària, i el Dr. Jordi de San Eugenio (Universitat de Vic) com a vocal.

L’objectiu de la tesi era conèixer si la construcció de les identitats maori coincideix amb la planificació i projecció de les identitats maori a través del nation branding i els canals de diplomàcia públics. Séra es va centrar en conèixer la autoimatge de les identitats maori i de quina forma es construeixen; entendre i analitzar com els experts construeixen les identitats maori i quins són els actors responsables de fer-ho. Metodològicament, la ja Doctora va emprar mètodes qualitatius que combinaven mètodes de l’àmbit dels estudis de la comunicació però també antropològics, respectant els principis dels mateixos maoris. La recerca va tenir vàries etapes, destacant la de treball de camp a Nova Zelanda, on va dur a terme entrevistes i observació participant, així com també una anàlisi de les pàgines web.

Jasmin Séra va explicar que per a les entrevistes va intentar que la mostra fos equilibrada en termes de gènere, però pel que fa als sectors dels participants, va destacar que la majoria són persones individuals, seguides per les que treballen a institucions culturals, governamentals, el sector turístic, l’acadèmia i, finalment, figures públiques. La investigadora va escollir deu pàgines web significatives per tal de fer-ne l’anàlisi, que finament va resultar en un total de 602 pàgines web analitzades. Va posar el focus en el tràfic de la web i les paraules claus, distribuint-les en diferents categories.

Els resultats mostren que en la autoconstrucció d’identitats maori encara hi ha un impacte significatiu del llegat colonial, així com una gran varietat de factors que influeixen al desenvolupar-la, com ara la globalització o la urbanització. A més, Jasmin Séra va poder constatar que segons cada actor, les aproximacions a la construcció de les identitats plantejades eren molt diferents i es destacava sovint l’element de unicitat d’aquesta identitat. També va detectar que els actors privats (com ara, ciutadans locals o la comunitat) són cada vegada un actor més important en el desenvolupament del nation branding, així com en la diplomàcia pública i cultural. Finalment, la Doctora va explicar que entre el nation branding i la diplomàcia pública es fa servir la identitat com un element de unicitat, malgrat que l’essència maori es considera problemàtica i difícil de definir.

La sessió va concloure amb les felicitacions del tribunal, que van elogiar Jasmin Séra per l’aproximació multidisciplinària que havia realitzat, tant a nivell teòric com metodològic. També van felicitar-la pel seu focus en el paper de la ciutadania i van apuntar que el camp d’estudi que havia obert era molt ric i que donava peu a investigacions futures.