Vés enrere POLCOM-GRP participa en una recerca sobre l'odi contra les dones a les xarxes socials

'Àgora de la misogínia' està finançada per l'Institut Català Internacional per la Pau

20.10.2022

El projecte L'Odi a les Xarxes Socials: L'Àgora de la Misogínia, liderat per la Universitat de Lleida (UdL) i en el que participa el grup de recerca

POLCOM-GRP de la Universitat Pompeu Fabra, té per objectiu analitzar el fenomen dels discursos antifeministes en xarxes socials com Twitter, Facebook i Instagram, a més, busca establir quina correlació tenen amb la cobertura periodística de temàtiques de gènere en les xarxes socials i pretén ajudar a institucions i associacions que treballen en aquest àmbit a desenvolupar recursos per a combatre els discursos masclistes.

Finançat per l’Institut Català Internacional per la Pau, a l'estudi també participen investigadores i investigadors de la Universidad Complutense de Madrid i la Universidad de Guadalajara (Mèxic) que ja compten amb una mostra preliminar de 20.000 publicacions a Twitter, 15.000 missatges a Facebook, i 10.000 posts a Instagram dels dos últims anys.

La recol·lecció de dades s'ha realitzat a partir de paraules clau i etiquetes com a feminisme, violència masclista, violència de gènerefeminazis o notallmen, entre d’altres. Una vegada completada aquesta recopilació, l'equip coordinat per Guillem Suau, professor de Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Facultat de Lletres de la UdL, analitzarà els missatges misògins i monitorarà la seva viralitat.

Una vegada culminada aquesta fase, s'examinarà la cobertura periodística que han dut a terme els principals mitjans de comunicació catalans i de la resta de l'Estat espanyol en les xarxes socials sobre els feminicidis i problemàtiques de gènere, amb la finalitat d'avaluar la seva adequació deontològica i determinar una correlació positiva o negativa entre els discursos sexistes i les cobertures mediàtiques.

Aquesta recerca pretén conèixer com des de les institucions, organitzacions i associacions contra la violència masclista treballen per a combatre els discursos d'odi. En aquest sentit, s'estudiaran els missatges preventius i reactius que aquestes emeten en les xarxes socials contra els discursos misògins, a més de mantenir entrevistes en profunditat. L'objectiu final d'aquesta recerca és col·laborar amb les institucions i associacions contra la violència de gènere per a desenvolupar eines que els ajudin a combatre aquests discursos en les plataformes socials mitjançant protocols d'actuació.
La Universitat de Lleida organitzarà a inicis del pròxim any un taller internacional d'anàlisi i presentació de protocols per a combatre els discursos misògins en les xarxes socials.

L'Àgora de la misoginia se centra en les xarxes socials. FOTO: UPF