Vés enrere Més de 50 alumnes de l’Institut Pau Claris fan una visita guiada de l’exposició “Investigació a través de la pràctica” a la Galeria Àrea Tallers

A través d’aquesta exposició, situada a la Galeria Àrea Tallers del campus de Poblenou de la UPF, estudiants de Batxillerat han pogut descobrir una metodologia d’innovació transformadora que permet combinar la creació amb la recerca científica. Els podria resultar útil per al seu treball de recerca de Batxillerat, si volen investigar a través de la pràctica o vincular-lo a l’àmbit artístic.

03.04.2024

Un grup de 55 alumnes de l’Institut Pau Claris de Barcelona va participar ahir, dimarts 2 d’abril, en una visita guiada de l’exposició “Investigació a través de la pràctica. Procés creatiu, blocs de notes i indagació teòrica" a la Galeria Àrea Tallers del campus del Poblenou de la UPF.

La mostra, impulsada pel Departament de Comunicació de la UPF, presenta una metodologia d’investigació transformadora que permet fer recerca científica a través de la pràctica. Es tracta d’una metodologia d’investigació amb escassa presència a Catalunya i Espanya, però que ha estat defensada i aplicada per teòrics i investigadors-artistes des de mitjans dels anys vuitanta del segle XX, primer a Austràlia i després a Europa.

La comissària de l’exposició, Matilde Obradors, artista, professora, investigadora i responsable de l’àmbit de Cultura del Departament de Comunicació de la UPF, ha fet la visita guiada. Els estudiants que hi han participat fan primer de Batxillerat, de les modalitats social i científica, i estan cursant una assignatura de Recerca. L’objectiu és que això els serveixi per preparar el seu Treball de Recerca (TR) de Batxillerat.

Aquesta visita és la primera que reben les exposicions de la Galeria Àrea Tallers per part d’un institut. D’una banda, aquesta activitat contribueix a l’objectiu fonamental de la Universitat d’establir ponts amb el teixit social, cultural i educatiu que l’envolta. D’altra banda, permet als  estudiants descobrir una nova metodologia d’investigació-creació, que podrien aplicar en el desenvolupament dels seus TR, si hi estiguessin interessats.

L’experiència de la visita ha estat valorada molt positivament per part de l’institut. Més enllà dels alumnes, ha comptat amb la participació del professorat de l'Institut Pau Claris, que han aportat el seu feedback respecte als continguts de l'exposició, sempre en la línia d'innovació educativa i transdisciplinar que porta a terme.

Una metodologia d’investigació que va més enllà dels paradigmes tradicionals

La metodologia de la investigació a través de la pràctica no assumeix una de les principals màximes dels paradigmes de recerca tradicionals: que l’artista no pot ser investigador alhora, perquè no es pot ser subjecte i objecte de la recerca simultàniament. Altres característiques d’aquesta metodologia són la interdisciplinarietat i l’autoreflexivitat sobre la pròpia recerca teòrica i pràctica -indissociables l’una de l’altra-, que es pot acabar materialitzant en una obra artística, en un prototip o en una peça interactiva. També es considera que l’anàlisi de la pròpia obra artística pot ser científic i té valor significatiu.

A través d’aquesta mostra, els estudiants també han pogut conèixer un exemple d’aplicació pràctica d’aquesta metodologia, la tesi “Corporeïtats al límit. El cos femení com a territori fronterer des de la pràctica artística com a investigació” de l’artista i investigadora Diana Coca. Així mateix, han pogut descobrir eines concretes per poder-la portar a la pràctica, com elaborar un diari de la pràctica artística o una autobiografia, a partir de blocs de notes o de la compilació de tot el material consultat i elaborat; i l’eina de la performance per reproduir situacions individuals i socials, aprofundir en temàtiques, crear nous models i abordar la resolució de conflictes. Les performance són actes vitals de transferència que transmeten el saber social, la memòria i el sentit d’identitat a partir d’accions reiterades.

La mostra també il·lustra les diferents vies per iniciar el procés d’investigació-creació, ja que no només es pot fer a partir de preguntes de recerca i hipòtesis concretes. També es pot fer únicament definint objectius d’investigació o a partir d’un plantejament totalment obert, en què el desenvolupament teòric i pràctic caminen de la mà i cada fase es planteja en funció de l’experiència i resultats de l’anterior.

L’exposició, oberta al públic fins al 10 d’abril, ha estat organitzada pel Departament de Comunicació de la UPF i  és fruit de la recerca realitzada dins del grup Digidoc (Documentació digital i comunicació interactiva), finançat per l’AGAUR (Generalitat de Catalunya) i amb la col·laboració del Departament d’Humanitats de la UPF.

Més enllà de l’exposició, l’àmbit de Cultura del Departament de Comunicació de la UPF, encapçalat per Obradors, ha dut a terme una cartografia del districte del Poblenou per conèixer quines són les entitats i associacions que en formen part de caràcter cultural, social, artístic o tecnològic (casals de gent gran, centres cívics, centres i associacions culturals, centres d'artistes, centres de producció i centres de recerca artística...). L’objectiu és compartir les activitats culturals i els coneixements generats a la Universitat amb el teixit social i cultural de l’entorn del campus del Poblenou de la UPF, on està ubicada la Facultat i el Departament de Comunicació de la Universitat, juntament amb els estudis d’Enginyeria, i de Traducció i Ciències del Llenguatge.

04. Educació de qualitat

Notícia publicada per: