Vés enrere La UPF se suma al cicle per rememorar Salvador Puig Antich, quan es compleixen 50 anys de la seva execució a la presó Model

Al campus del Poblenou, es va recordar dilluns la figura de Puig Antich a partir de la projecció de la pel·lícula Salvador i un col·loqui posterior, en què van participar Carme i Imma Puig Antich – germanes del Salvador-, a més del guionista del film, Lluís Arcarazo. Per part de la UPF, una de les institucions adherides a aquest cicle commemoratiu, hi va assistir la vicerectora de Cultura i Comunicació, Raquel Bouso.

28.02.2024

El 2 de març de 1974, i després d’un procés carregat d’irregularitats i punts obscurs, va ser garrotat a la presó Model Salvador Puig Antich, últim pres polític executat a Espanya pel mètode del garrot vil. Coincidint amb els 50 anys de la seva execució, s’ha organitzat el cicle "Puig Antich. El compromís vigent 1974-2024" per recordar la seva figura, com a símbol de la repressió de la Dictadura franquista, i reflexionar sobre la vigència avui del compromís i la lluita per la justícia i les llibertats. La UPF és una de les institucions que s’ha sumat a aquest cicle, que compta amb el suport de la regidoria de Memòria Democràtica de l'Ajuntament de Barcelona.

A la UPF, es va recordar la figura de Puig Antich a partir de la projecció de la pel·lícula Salvador de Manuel Huerga (2006), que va donar un lloc a un col·loqui posterior per reflexionar sobre el significat social i polític dels fets rememorats pel film. En l’acte, celebrat aquest dilluns 26 de febrer a la tarda a l’auditori del campus del Poblenou de la Universitat, hi van participar Carme i Imma Puig Antich – germanes de Salvador-, juntament amb el guionista del film, Lluís Arcarazo. Per part de la UPF, hi va assistir la vicerectora de Cultura i Comunicació, Raquel Bouso.

Amb la projecció i col·loqui, la UPF s’ha sumat al cicle d’actes per rememorar la figura de Salvador Puig Antich, la major part dels quals tindran lloc del 2 al 7 de març a l’antiga presó Model de Barcelona, el lloc on va ser executat ara fa 50 anys. Durant aquests sis dies, la Model obrirà les seves portes i acollirà diverses activitats per recordar, reivindicar i reflexionar sobre la figura de Puig Antich i el seu valor com a símbol de la repressió de la Dictadura. La majoria dels esdeveniments de cicle transcorreran a la quarta galeria de la presó, on se situava el corredor dels condemnats a mort.

Més de 30 personalitats del món del pensament, la literatura, el cinema, la música, el teatre o la poesia, adherides al cicle en memòria de Puig Antich

Per part de la família d’en Salvador, participaran al cicle les seves germanes Imma, Montserrat i Carme, però el cicle comptarà, a més, amb la col·laboració de més de 30 personalitats de diferents àmbits i conegudes pel seu compromís amb el pensament, el dret, la literatura, el cinema, la poesia, la música i el teatre.  Entre elles, hi figuren noms com el músic Lluís Llach i Anita Tijoux, l’expresident de l’Uruguai José (“Pepe”) Mujica, el cineasta Fernando León de Aranoa, la historiadora Anna Sallés, el dramaturg Sergi Belbel o l’actor Ferran Rañé, entre molts d’altres. Des de la vessant artística, la il·lustradora Maria Corte pintarà un mural a les parets de l’antiga presó el proper dimecres 28 de febrer.

A més dels actes centrals del cicle que tindran lloc a l’antiga presó Model, se celebraran d’altres esdeveniments per rememorar Salvador Puig Antich i reflexionar sobre el seu llegat en d’altres institucions catalanes. A més de la Universitat Pompeu Fabra, s’han sumat al cicle commemoratiu la UB, la UAB, la Filmoteca de Catalunya i el Museu de les Cultures del Vi de Catalunya de Vilafranca del Penedès.

Per a més informació

Notícia publicada per: