Vés enrere La importància de la ideologia és fonamental en la forma en la qual els mitjans tracten la crisi immobiliària, segons un nou estudi

Javier Díaz-Noci publica dos informes –un sobre desigualtat i l’altre sobre història del periodisme– com a resultat de la seva estada de recerca a University College Dublin (Irlanda).

21.03.2024

El primer d'aquests informes es titula Housing Inequality Coverage in the Media. A comparative study, en coautoria amb la professora Eugenia Siapera (UCD, Irlanda) i el Dr. Javier Odriozola-Chéné (Universidade da Coruña), es basa en una anàlisi intensiva del contingut de les notícies sobre la crisi immobiliària publicades en una àmplia gamma de mitjans digitals representatius digitals (tant legacy media com nadius digitals) d'Irlanda i Espanya entre setembre i novembre de 2023. Al final del període, alguns disturbis a Dublín van posar de manifest la importància de la desigualtat en l'accés a un habitatge digne amb el descontent d'una part de la població i l'aparició d'ideologies de dreta extrema que la instrumentalitzen.

Una de les troballes d'aquesta investigació és la importància de la ideologia en el tractament dels mitjans de comunicació -i dels seus lectors més actius, ja que es va fer una anàlisi complementària dels comentaris sobre la crisi immobiliària i la desigualtat econòmica-, vinculats a qüestions socials i polítiques rellevants com a immigració i edat. Una de les principals conclusions d'aquest estudi -que es desenvoluparà en el futur- és que els símptomes del sorgiment d'una esfera pública antiliberal, sovint es duu a terme a través de plataformes digitals, altres vegades a través de mitjans nadius digitals, ja que el discurs de l'extrema dreta arriba als mitjans convencionals i heretats amb molta més dificultat. Hi ha un canvi subtil, però aparentment imparable, cap a una esfera iliberal vinculada a desigualtats creixents, on les idees extremes troben el seu brou de cultiu.
A més, si bé no hi ha una relació entre la ideologia i la seva connexió amb les solucions predistributives, sí que hi ha una relació entre la ideologia i les solucions redistributives i la justícia fiscal.

Com a conclusió general, els mitjans presten poca o cap atenció a les solucions predistributives per a la desigualtat i la crisi de l'habitatge, cosa que és consistent amb la troballa de Thomas Piketty i el seu equip, que suggereixen que “les discussions polítiques sobre desigualtat haurien de prestar més atenció a polítiques que afecten la desigualtat abans d'impostos i no haurien de centrar-se exclusivament en la redistribució” (Piketty, T., Guillot, M., Garbinti, B., Goupille-Lebret, J. & Bozio, A. (2020). Pre-distribution versus redistribution: Evidence from France and the US. Vox.eu).

El segon estudi, també de caràcter comparatiu, està relacionat amb la història del periodisme modern i se centra en el sorgiment dels diaris durant les rebel·lions d'Irlanda, Portugal i Catalunya, iniciades cap al 1640.