Vés enrere Un llibre editat per professors del Departament de Comunicació i el Tecnocampus explora la història i l’imaginari europeu del videojoc

El llibre, titulat Perspectives on the European Videogame, ha estat coordinat pels professors Víctor Navarro i Óliver Pérez, i reuneix contribucions d’investigadors de game studies de 9 universitats.

10.01.2022

Perspectives on the European Videogame, editat pels professors Víctor Navarro-Remesal (Tecnocampus) i Óliver Pérez-Latorre (Departament de Comunicació), i publicat per Amsterdam University Press el passat 20 de desembre, proposa una (re)lectura de la història i la cultura contemporània del videojoc des del prisma europeu.

L’estudi de la història i els imaginaris europeus del videojoc ha romangut històricament a l’ombra per l’impacte global de les indústries japonesa i estatunidenca. No obstant això, els estudis europeus de desenvolupament de videojocs han jugat un paper crucial en la història d’aquest mitjà, i molts videojocs icònics, tals com Grand Theft Auto, Tomb Raider, Alone in the DarkThe Witcher, han estat creats a Europa. Alhora, per bé que en els darrers temps han sorgit diverses monografies d’història nacional del videojoc en certs països europeus, la perspectiva transnacional i l’ús de la lent europea per (re)pensar també el present del mitjà, han estat molt poc atesos fins el moment, en la recerca dels game studies. En aquest sentit, el llibre Perspectives on the European Videogame proposa una via innovadora de recerca sobre la cultura del videojoc, adoptant el prisma europeu d’una forma on s’articulen anàlisis d’especificitats nacionals i perspectives transnacionals, i abarcant relectures del passat i qüestions actuals. Així, el llibre pretén contribuir a impulsar una tasca en bona mesura pendent dels game studies: l’elaboració d’una història i exploració crítica de les obres, autors, estils i cultures del videojoc europeu.

Al llarg del llibre s’aborden, entre altres, temes com l’influx de la cultura popular espanyola en els videojocs espanyols dels 80s, les pioneres aproximacions a la noció de ‘videojoc polític’ en la producció francesa, la història de l'ordinador Sharp MZ-800 a la Txecoslovàquia comunista, la coproducció franco-espanyola de videojocs d’Astèrix, la noció d’autoria en el videojoc europeu contemporani, i la tendència ‘naturalista’ en el videojoc narratiu de producció europea.

Es tracta d’un llibre fruit de la col·laboració internacional, que reuneix contribucions d’investigadors de 9 centres europeus diferents, tot cobrint el sud, el centre i el nord del continent. Alhora, la columna vertebral del llibre es basa en aportacions d’investigadors de la UPF, a través de la col·laboració del Departament de Comunicació i el Tecnocampus. En aquest sentit, juntament amb l’edició dels professors Navarro i Pérez, hi han participat també, com a autors, els professors Mercè Oliva, Manuel Garin i Anton Planells.

Pàgina del llibre a la web de l'editorial: