Vés enrere El campus del Poblenou acull la preestrena del documental de RTVE sobre Sergi Schaaff, exdegà dels Estudis de Comunicació Audiovisual de la UPF

El documental “Sergi Schaaff: la bèstia televisiva”, de la sèrie Imprescindibles de RTVE, s’emetrà per primera vegada el proper diumenge, 4 de febrer, a les 21.30 h a La 2, i es publicarà també a RTVE Play.

02.02.2024

El campus del Poblenou de la UPF va acollir ahir a la tarda la preestrena d’un documental de RTVE dedicat a Sergi Schaaff, que va ser degà dels Estudis de Comunicació Audiovisual de la UPF entre els anys 2000 i 2004 i un dels impulsors d’aquesta titulació. El documental titulat “Sergi Schaaff: la bèstia televisiva” vol homenatjar i recordar la figura d’un dels creatius més importants de la història de la televisió, un any després de la seva mort.

La preestena va tenir lloc a l’auditori del campus del Poblenou, davant de més de 160 persones, entre elles familiars i amigues i amics de professió de Sergi Schaaff, així com membres de la comunitat universitària. Per part de la UPF, van assistir el degà de la Facultat de Comunicació Carles Pont; el director del Departament de Comunicació, Jordi Balló; i la directora del Grau en Comunicació Audiovisual, Mercè Oliva, entre d'altres. La presentació i visionat del documental va anar seguida d’un col·loqui amb els assistents, en què va intervenir el professor i investigador del Departament de Comunicació, Manel Jiménez.

Després de l’acte d’ahir, el documental es podrà veure per primera vegada per televisió el proper diumenge, 4 de febrer. S’emetrà a La 2 a les 21.30 h i simultàniament es difondrà per RTVE Play, en el marc de la sèrie “Imprescindibles” que recorda personalitats destacades del món de la cultura contemporània.

Imatge cedida per RTVE.

“Sergi Schaaff: la bèstia televisiva” és un treball de Pilar Ruiz Cruz i Judith Fernández Escobar, realitzat amb els equips tècnics i humans de RTVE Catalunya.  El seu contingut recorda la gran passió de Sergi Schaaff per la seva feina, recordant el seu tarannà de treballador incansable, perfeccionista, extravagant, intrèpid, gran amant del coneixement i del cinema, a més d'un gran descobridor de talents. Quan ha passat un any de la seva mort, la seva família i amics de professió -entre ells Jordi Hurtado, Eduardo Mendoza, Olga Viza, Julia Otero, Mario Gas, Enric Majó i les seves filles Abigail i Anaïs Schaaff- li han volgut retre aquest homenatge.

Imatge cedida per RTVE.

“Sergi Schaaff: la bèstia televisiva”

El documental ofereix un recorregut per les grans creacions d'un dels millors realitzadors i directors de la televisió a Espanya. Arrenca amb el mític concurs "Saber y ganar", el programa concurs més longeu de la història de la televisió, amb 27 anys d'emissions.

En una de les moltes entrevistes que recull el documental dels arxius de RTVE, Schaaff explica que una de les seves grans obsessions era el coneixement. Per això, els programes que ideava es basaven en el saber. Davant d'un full en blanc i bolígraf en mà, Schaaff creava formats de gran èxit. "Si lo sé no vengo", "El tiempo es oro" o "3x4" són només alguns dels concursos que va inventar. Però Schaaff va tocar tots els gèneres, com el reality amb el programa "Valor y coraje", els magazins com "La luna" o els dramàtics. Va dirigir "Salomé", una adaptació de Terenci Moix protagonitzada per Núria Espert, que es va emetre a tota Espanya amb subtítols en castellà i va ser guardonada amb un Premi Ondas.

La seva imaginació no tenia límits. Pensava que tot es podia fer en televisió i, a més, apostava per la diferència. Olga Viza parla sobre el "beuratge màgic" de Schaaff i com la seva manera de fer televisió hipnotitzava a l'espectador. El director d'escena Mario Gas i l'actor Enric Majó ressalten l'extraordinària capacitat de Schaaff per a experimentar, inventar i crear un nou llenguatge televisiu i una nova forma de fer televisió.

Imatge cedida per RTVE.

'Imprescindibles' recorda també el pas de Schaaff per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, on va ser degà dels estudis de Comunicació Audiovisual. Els seus alumnes destaquen que era "un professor diferent". Els convidava a saltar-se les normes, a transgredir, a ser sorprenents. Incitava a la creativitat fins i tot en el més simple i bàsic.

Les seves filles, germanes i amics de professió descobreixen al Sergi Schaaff generós, humil, curiós, respectuós, el nen que amb tan sols 7 anys somniava en ser director de cinema, però  a qui la vida va portar fins a un plató, on va descobrir que el que ell desitjava era donar una visió del món, de la vida, a través de la televisió.

La trajectòria de Sergi Schaaff

Sergi Schaaff i Casals (1937-2023) va ser realitzador i productor televisiu i va estar vinculat a TVE durant la major part de la seva carrera professional. El 1992 es va incorporar a la UPF, com a membre de la comissió redactora del pla dels nous Estudis de Comunicació Audiovisual (dels quals va ser professor des del curs següent), i cap de l'àrea de Producció i Realització. Posteriorment, fou vicedegà (1996- 2000) i degà (2000-2004) dels Estudis.

Al món de la televisió, és considerat com un dels creatius més importants del país. A TVE, va treballar primer com a guionista i després com a realitzador i director de reconeguts programes, com Terra d'escudella (1977), Festa amb Rosa Maria Sardà (1979),  Si lo sé no vengo (1985-1989), El tiempo es oro (1987-1992), 3x4 (1988-1999), La luna (1989), La vida es juego (1992-1994) o Saber y Ganar (1997-actualitat), entre d’altres. També va ser director del centre de producció de Televisió Espanyola a Catalunya.

El 2010 va rebre la Medalla de la UPF per la seva tasca dins de la institució. El 2014, el Govern de la Generalitat li va concedir la Creu de Sant Jordi per la seva aportació al mitjà televisiu.

04. Educació de qualitat

Per a més informació