Vés enrere Donació de la col·lecció més completa del Catalunya Express, diari vespertí de la transició, a la UPF

Jaume Serrats i Ollé, fundador i director de Catalunya Express que va morir l’agost de 2023, va donar en vida aquesta col·lecció a la UPF. Dimarts passat, es va materialitzar aquesta donació a la Biblioteca/CRAI del campus del Poblenou de la mà de María Asunción Guardia, vídua de Jaume Serrats, periodista i advocada.

La col·lecció més completa de Catalunya Express, diari vespertí de premsa popular de la transició que va fundar i dirigir Jaume Serrats i Ollé, es pot consultar a la Biblioteca/CRAI del campus del Poblenou de la UPF des de principis d’aquest mes. El mateix Jaume Serrats i Ollé, que va morir l’agost de 2023, va fer aquesta donació en vida, que s’ha fet efectiva aquesta setmana de la mà de María Asunción Guardia, la seva vídua, també periodista i advocada.

La donació es va formalitzar amb un acte celebrat el dimarts 2 d’abril, al qual hi va assistir María Asunción Guàrdia, acompanyada per diversos representants de la Universitat, entre ells Josep Maria Casasús, catedràtic emèrit i primer degà de la Facultat de Periodisme de la UPF, que ha facilitat la donació d’aquesta col·lecció a la Biblioteca/CRAI del campus del Poblenou. L’acte també va comptar amb la presència de Carles Pont, degà de la Facultat de Comunicació; Marcel Mauri, director del grau en Periodisme; Ana Baiges, cap de la Biblioteca /CRAI del Poblenou; i Jaume Guillamet, catedràtic emèrit de la UPF. Tant Guillamet com Casasús van ser companys de Jaume Serrats a la redacció de Catalunya Express, juntament amb d’altres assistents a l’acte de dimarts passat, com Albert Closas, Llúcia Oliva i Àngela Vinent.

Per al degà de la Facultat de Comunicació, Carles Pont, la col·lecció de Catalunya Express donada a la UPF “té un alt valor històric perquè permet als nostres estudiants i als investigadors en l'àmbit del periodisme tenir a l'abast la col·lecció sencera d'un diari que va aportar una important renovació al periodisme dels anys setanta”. En la mateixa línia, Josep Maria Casasús, catedràtic emèrit i primer degà de la Facultat de Periodisme de la UPF, destaca: “Es pot assegurar que és la col·lecció més completa pel fet que inclou els tres números 0, exemplars molt valuosos per als investigadors especialitzats pel fet que permeten veure les proves professionals prèvies a la sortida d’un diari al carrer, material que no sol guardar-se d’altres diaris”.

A partir d’ara, estudiants o investigadors i, en general, qualsevol membre de la comunitat universitària que vulgui consultar la col·lecció podrà fer-ho mitjançant una sol·licitud prèvia als responsables de la Biblioteca/CRAI del campus del Poblenou  amb aquesta finalitat.

De dalt a baix: Ana Baiges, María Asunción Guardia, Jaume Guillamet, Josep Maria Casasús, Marcel Mauri i Llúcia Oliva (d’esquenes).

Catalunya Express, diari verspertí de la transició

La UPF ha rebut la donació de la col·lecció completa i relligada del diari vespertí Catalunya Express, que va sortir al carrer el 14 de desembre de 1976. Jaume Serrats Ollé va fundar i dirigir aquest diari vespertí, que es va caracteritzar per ser una publicació de premsa popular en llengua castellana, que alhora també informava de l’actualitat política de l’època. Catalunya Express, que forma part del grup Mundo, es va publicar diàriament fins al 18 de gener de 1980, quan motius econòmics van portar a la desaparició de la publicació.

Jaume Serrats i Ollé, fundador i director de Catalunya Express

El fundador de Catalunya Express, Jaume Serrats i Ollé (1944-2023) era periodista i advocat i també va dirigir d’altres diaris i espais informatius, especialment entre finals dels anys 70 i principis de la dècada dels 80. Va ser director de Mundo Diario (1980) i del diari Avui (1982-1986), així com dels Serveis Informatius de Catalunya Ràdio (1986-1987) i dels programes Tal com són de TVE a Catalunya (1982-1983) i Catalans de Televisió de Catalunya (1984), dels quals també era presentador. Per la seva trajectòria professional, va guanyar el Premi Gaziel de Periodisme el 1987.

Jaume Serrats va combinar la seva trajectòria periodística amb la docència i diversos càrrecs en institucions públiques. Va ser professor de la Facultat de Dret de la UB (1967-1972) i de la Facultat de Ciències de la Informació de la UAB (1983 i 1989-1990). En l’àmbit institucional, va ser Director general de Promoció Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya (1990-1996), Directiu del centre territorial de TVE a Catalunya (1996-1998) o Director per a la Indústria de l'Audiovisual del Comissionat per a la Societat de la Informació (1998-2000). Entre el 2000 i el 2008, també va ser conseller i vicepresident del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació