Vés enrere Judit Pastor i Ferran Moreno guanyen un premi Ramon Barnils de Periodisme d’Investigació amb el seu TFG

Els dos graduats en Periodisme per la UPF han rebut el premi a l’obra publicada amb el treball de fi de grau “Contractes a l’ombra”. Es tracta d’un reportatge interactiu que investiga les empreses constructores que més s’han beneficiat de l’obra pública de la Generalitat.

21.12.2017

El Grup de Periodistes Ramon Barnils va lliurar el passat 12 de desembre els premis Ramon Barnils de Periodisme d’Investigació. El guardó d’obra publicada va recaure en Judit Pastor i Ferran Moreno, dos graduats en Periodisme per la UPF, pel seu treball de fi de grau sobre l’opacitat de les administracions.

Font: Grup de Periodistes Ramon Barnils

Es tracta d’un reportatge interactiu, “Contractes a l’ombra”, publicat a Crític, i tutoritzat per la professora Eva Domínguez, del Departament de Comunicació, que van presentar el curs passat. Se centra en investigar quines constructores catalanes i espanyoles s’han beneficiat de contractes negociats sense publicitat des de l’any 2008 fins a l’actualitat.

Aquest tipus de contracte són un mètode molt arrelat a l’estat espanyol, que permet a les administracions proposar directament a tres empreses la realització d’un projecte. D’aquesta manera poden escollir la proposta que més els agrada i eviten el concurs públic. Mitjançant aquesta estratègia poc transparent, moltes constructores han obtingut importants beneficis de l’obra pública de la Generalitat.

La informació necessària per elaborar el projecte és pública, però no fàcilment accessible. Judit Pastor, en declaracions a TV3, afirmava que es tractava d’un “treball d’informació de dades”, on “el més difícil és aconseguir aquestes dades... i un cop les tens, saber llegir-les”. Per aquest motiu darrera el reportatge hi ha sis mesos d’investigació, documentació, filtratge i anàlisi de les informacions amb les quals han aconseguit detallar tots els contractes negociats sense publicitat i les seves característiques.

L’estudi desvela que durant aquest període la Generalitat ha licitat 2.455 contractes per valor de 700 milions d’euros seguint aquesta estratègia. Les empreses constructores més beneficiades són cinc: Dragados i Comsa, a qui se’ls va adjudicar obres de la L9 de metro; OHL, que es va encarregar de la L2 a Badalona i de les obres dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Terrassa; Copcisa, a qui es van concedir les labors complementàries al desdoblament de la C-31 a Palamós i Palafrugell, i Copisa, amb un contracte de perllongament dels FGC a Terrassa i una actuació de sanejament al Maresme.

El premi Ramon Barnils és una iniciativa del Grup de Periodisme Ramon Barnils amb l’objectiu de promoure la informació documentada i contrastada per incitar a la reflexió i l’ànalisi, els dos principis inspiradors de l’entitat. Els guardons pretenen estimular la pràctica del periodisme d’investigació entre els professionals i els estudiants de periodisme dels Països Catalans.