Atrás Jornada de Reflexió sobre els Estudis de Comunicació Audiovisual

Jornada de Reflexió sobre els Estudis de Comunicació Audiovisual

02.05.2024

El passat 25 d’abril es va celebrar a la Sala La Nau del Campus de Poblenou la Jornada de Reflexió sobre els Estudis de Comunicació Audiovisual, una activitat emmarcada dins de la celebració dels 30 anys dels estudis que va permetre fer balanç de la formació en Comunicació Audiovisual a la UPF i va comptar amb la presència de professorat que hi ha participat en les seves diferents fases.

Després de la benvinguda per part de Jordi Balló, director del Departament de Comunicació, i Carles Pont, degà de la Facultat de Comunicació, la jornada es va iniciar amb la taula rodona “L'evolució dels estudis de Comunicació Audiovisual a la UPF”. Aquesta taula, moderada per Albert Elduque, cap d’estudis de Comunicació Audiovisual, va reunir les persones que han dirigit els estudis des dels seus inicis fins a l’actualitat. En primer lloc, Josep Gifreu, que va posar en marxa la llicenciatura el 1993 i va ser degà fins al 2000, va recórrer els principals plantejaments a l’hora de crear els estudis de Comunicació Audiovisual, una disciplina que no existia i que va reunir tant persones provinents de diferents disciplines de la universitat com professionals del sector. A continuació, Xavier Pérez, director del grau de 2008 a 2014, es va centrar en l’adaptació del pla d’estudis al sistema de Bolonya, que va permetre definir-ne millor les especificitats i els itineraris. En tercer lloc, Fran Benavente, director del grau de 2014 a 2018, es va centrar en la importància de l’acompanyament de l’alumnat més enllà de la universitat, especialment a través dels Treballs de Fi de Grau. Finalment, Mercè Oliva, directora del grau des de 2018, va fer balanç dels darrers anys, fent èmfasi en el reforçament d’alguns itineraris i en la introducció de la perspectiva de gènere en les assignatures. Al llarg de la taula va haver-hi un record per a Sergi Schaaff i Domènec Font, que van dirigir els estudis des de 2000 a 2004 i 2004 a 2008, respectivament, i que des de les seves diferents perspectives van fer aportacions importants a la seva configuració.

A la segona taula, titulada “Ensenyar Comunicació Audiovisual: experiències i perspectives” i moderada per Mar Guerrero, coordinadora docent del Grau en Comunicació Audiovisual, va participar professorat de diverses àrees i generacions per parlar de mètodes i filosofies d’ensenyament, aprenentatge i transmissió. En primer lloc, Núria Bou, professora d’Història del Cinema des de la creació dels estudis, va posar èmfasi en la necessitat d’adaptar els continguts i les classes a les noves generacions i de comprendre les inquietuds de l’alumnat. A continuació, Manel Jiménez, professor de Realització Televisiva, va reflexionar sobre les dificultats i la riquesa de vincular teoria i pràctica, així com de treballar col·lectivament en un ambient d’“entropia controlada”. La reflexió sobre el treball creatiu va continuar amb Laura de Bonis, professora de Guió i Disseny d’Interactius, que va subratllar la importància de la proximitat amb els i les estudiants i de detectar els perfils que divergeixen de la majoria. A continuació Marc Hernández, professor de Creació Radiofònica, va posar l’èmfasi en la condició privilegiada de l’alumnat, i en la importància d’acostar-se a realitats diferents a la seva i de defugir formats tradicionals. Aquesta exploració de metodologies docents per facilitar la creació es va perllongar amb la intervenció de Lara Sendim, tutora de Treballs de Fi de Grau de Guió, que va posar de manifest la importància d’acompanyar els processos d’ideació perquè emergeixin mirades pròpies i tothom trobi el seu espai. Finalment, Lorena Gómez, professora de Teories i Mètodes d’Investigació Social en Comunicació, va recollir la importància de valorar els processos d’aprenentatge més que els resultats, així com la capacitat del professorat d’anar transformant la docència a través dels anys, gràcies a l’escolta a l’alumnat.

La celebració dels 30 anys de Comunicació Audiovisual va començar a l'inici de curs amb el passi de la pel·lícula Creatura i la lliçó inaugural a càrrec d’Elena Martín, Marta Cruañas i Ariadna Dot, i va continuar al febrer amb l’estrena de Sergi Schaaff: la bèstia televisiva, un documental de RTVE sobre qui va ser un dels impulsors de la llicenciatura i posterior degà de la facultat.