Vés enrere La Càtedra Ideograma - UPF de Comunicació Política i Democràcia compleix el seu primer any

Dues recerques sobre la credibilitat de la informació política en l'entorn digital i el llibre Instagram en l'estratègia de construcció del lideratge polític, entre les seves primeres iniciatives.

18.12.2019

Barcelona, 18 de desembre de 2019. El passat 21 de setembre es va complir un any de la signatura del conveni entre la Universitat Pompeu Fabra i la consultoria de comunicació, Ideograma, que va donar origen a la Càtedra Ideograma – UPF de Comunicació Política i Democràcia. Durant aquest any s'han desenvolupat diverses iniciatives de recerca, estudis i jornades, obertes a mitjans de comunicació, experts/as, estudiants i públic en general.

Un dels principals objectius de la Càtedra és treballar en els nous canals de comunicació, esbrinar com la política i les institucions públiques utilitzen plataformes com Twitter, Instagram o Facebook, entre altres. En aquest marc, durant 2019, s'han presentat dues recerques que van impactar de ple en el context electoral a Espanya, i que estan disponibles per a la seva consulta:

Anàlisi de la credibilitat de la informació política en l'entorn digital (Facebook, WhatsApp, premsa digital i televisió) i Estudi sobre l'ús de WhatsApp com a eina d'informació política. Totes dues recerques van comptar amb la participació de YouGov España.

Com assenyalava en el seu moment, el director de la Càtedra, Carles Pont-Sorribes, les recerques que la Càtedra desenvolupa no sols se centren en la comunicació política, sinó també en la comunicació institucional: «Volem lligar la nostra labor a la qualitat democràtica, als valors essencials del que podria ser una societat plenament identificada amb els valors democràtics. Cal anar cap a una responsabilitat social alhora de comunicar en la política i en les institucions».

Vinculació entre el món acadèmic i el professional

Antoni Gutiérrez-Rubí, director i fundador d'Ideograma, i impulsor de la Càtedra, destacava per la seva part la importància de bastir ponts entre l'àmbit acadèmic i el professional, «volem i creiem fermament en la convivència i l'estreta relació de tots dos mons. Aquesta Càtedra s'ha impulsat amb la vocació de fomentar la formació, la recerca i la difusió dels coneixements en l'àmbit de la comunicació política i els seus efectes en els sistemes democràtics i és en aquest sentit que estem compromesos en el disseny i desenvolupament d'activitats de diferent índole que vagin configurant a la nostra Càtedra com un actor de referència a Espanya i a nivell internacional».

Balanç positiu del primer any d'activitat

El passat 11 de desembre va tenir lloc en la UPF la presentació del primer any d'activitats i recerca de la Càtedra. Es va presentar la memòria d'activitats del curs 2018-2019 i es van avançar alguns projectes de 2020.

Antoni Gutiérrez-Rubí, director i fundador d'ideograma.

Entre les iniciatives que veuran la llum en els pròxims mesos, destaquem el llançament del llibre Instagram en l'estratègia de construcció del lideratge polític, amb diferents autors, i de la mà de l'Editorial Gedisa i la continuïtat en les recerques, que aprofundiran en nous àmbits vinculats a la comunicació política, des de diferents focus i amb noves col·laboracions.

També teniu disponible la versió digital del resum d'activitats de la Càtedra en el seu primer any.

Més informació:

Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia