Durant el curs 2017-2018 el programa de Voluntariat Lingüístic ha continuat treballant tant per oferir una ampli ventall de sortides i visites guiades als estudiants internacionals com per garantir una gestió eficient del programa de parelles lingüístiques. Un dels reptes que el VL ha hagut d’afrontar aquest any ha estat l’increment del nombre d’estudiants internacionals a la UPF, que ha resultat en un augment de la demanda tant per assistir a les sortides com per participar en el programa de parelles lingüístiques.

Programa de visites i activitats culturals

Des del 30 de setembre del 2017 fins al 2 de juny del 2018, el Voluntariat Lingüístic ha programat un total de 35 visites i activitats, 12 en el primer trimestre, 11 en el segon i 12 en el tercer. Del total de sortides i activitats, 21 s’han fet per Barcelona, 13 per la resta de Catalunya i una al Principat d’Andorra. Aquestes visites s’han fet majorment en dissabte (28 sortides, una de les qual de tot un cap de setmana), i les set restants s’han fet en dies entre setmana.

Llista de sortides del primer trimestre:

1. Passejada en catamarà del port Olímpic al port vell + ruta panoràmica en autocar per Barcelona

2. Ruta per la Barcelona romana i medieval

3. Visita a l’Escala, les ruïnes d’Empúries, Sant Martí d’Empúries i la vila medieval de Pals

4. Ruta per la Barcelona de 1714, al barri de la Ribera

5. Visita al monestir de Ripoll + taller de pa amb tomàquet i castanyada + excursió al volcà de Santa Margarida, a la Garrotxa

6. Visita al recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau, Barcelona

7. Caminada entre vinyes + visita i tast de vins a un celler del Penedès

8. Visita al Parlament de Catalunya, Barcelona

9. Visita a l’Observatori Fabra + caminada per la carretera de les Aigües, Barcelona

10. Visita a la ciutat de Girona

11. Visita al monestir de Pedralbes i al barri Sarrià, Barcelona

12. Ruta de tradicions nadalenques + festa de fi de trimestre al Rectorat de la UPF

Llista de sortides del segon trimestre:

1. Visita al Palau de la Generalitat i al campanar de l’església dels Sants Just i Pastor

2. Visita a Montblanc, a un celler de la comarca i calçotada + concurs de beure amb porró a Barberà de la Conca

3. Ruta per l’Eixample modernista, Barcelona

4. Visita a la ciutat de Figueres, a la fortalesa de Sant Ferran i al Museu Dalí

5. Visita al Parlament de Catalunya, Barcelona

6. Ruta per la muntanya de Montjuïc, Barcelona

7. Visita a l’aqüeducte de les Ferreres i a la ciutat de Tarragona

8. Ruta per la Barcelona de Picasso i de Miró

9. Cap de setmana turístic i d’esquí al Principat d’Andorra

10. Ruta dels turons: esmorzar-dinar de fi de trimestre al turó de la Rovira + caminada fins al turó del Carmel i el Parc Güell, Barcelona

11. Visita a Televisió de Catalunya

Llista de sortides del tercer trimestre:

1. Visita a Sitges

2. Ruta per Collserola: Tibidabo, torre de comunicacions i pantà de Vallvidrera, Barcelona

3. Visita a la vila medieval i al castell d’Hostalric + taller de pa amb tomàquet i concurs de beure amb porró

4. Taller de castells i assistència a un assaig dels Castellers de Barcelona

5. Visita al barri de Gràcia i al refugi antiaeri de la plaça del Diamant, Barcelona

6. Visita a Besalú, Banyoles i Girona

7. Caminada entre vinyes + visita a un celler del Penedès

8. Visita a la Biblioteca Nacional de Catalunya i al Gran Teatre del Liceu, Barcelona

9. Visita a Montserrat + excursió al cim de Sant Jeroni

10. Barcelona des del mar, Barcelona i el mar: passejada en catamarà pel front marítim de Barcelona + visita guiada sobre la relació de Barcelona amb el mar i la Barceloneta

11. Assistència com a públic al programa d’humor i actualitat Està passant, de Televisió de Catalunya

12. Visita a Vall de Núria, als Pirineus

Programa d’intercanvi de conversa (parelles lingüístiques)

Durant el curs 2017-2018 s’han creat un total de 369 parelles lingüístiques, a partir de les 746 sol·licituds rebudes, 370 sol·licituds d’estudiants internacionals i 376 d’estudiants catalans. Per trimestres, la distribució de les sol·licituds de parella lingüística ha estat la següent: en el primer trimestre, 217 sol·licituds d’estudiants internacionals i 211 d’estudiants catalans; en el segon trimestre, 74 sol·licituds d’estudiants internacionals i 92 d’estudiants catalans; i, finalment, en el tercer trimestre, 79 sol·licituds d’estudiants internacionals i 73 d’estudiants catalans.

La major part dels participants han estat estudiants de grau (el 74,6% del total de sol·licituds d’aquest curs), seguits dels estudiants de postgrau (20,5% del total de sol·licituds), mentre que el 4,9% restant correspon a professors, personal d’administració i serveis i antics alumnes. Cal destacar, d’altra banda, que el 62% del total de sol·licitants han estat dones. Pel que fa a les franges d’edat dels sol·licitants, al voltant del 85% dels participants tenien, en el moment d’enviar la sol·licitud, entre 17 i 25 anys. El 15% restant correspon a estudiants de més de 25 anys.

I pel que fa, finalment, a les llengües, els estudiants catalans han demanat 21 llengües diferents. L’anglès ha estat tant la llengua més demanada –present en el 67% de les sol·licituds dels estudiants catalans– com la llengua més oferta –present en el 70% de sol·licituds dels estudiants internacionals. Altres llengües com el francès, l’alemany i l’italià també han tingut una presència notable en el conjunt de sol·licituds, si bé amb una importància molt menor.

El curs 2017-2018 del VL en xifres

• 35 visites i activitats programades (12 en el primer trimestre, 11 en el segon trimestre i 12 en el tercer trimestre), de les quals 28 en dissabte, incloent-ne una de tot el cap de setmana, i 7 entre setmana

• 3.202 quilòmetres recorreguts en autocar

• 4.279 e-mails enviats