El Voluntariat Lingüístic (VL) de la Universitat Pompeu Fabra té com a objectiu impulsar el coneixement de la realitat catalana per part dels estudiants internacionals i afavorir la internacionalització i l'aprenentatge de llengües per part dels estudiants catalans. Per assolir aquest doble objectiu, el Voluntariat Lingüístic organitza les seves activitats al voltant de dos eixos: el programa de visites i activitats culturals i el programa d'intercanvi de conversa (parelles lingüístiques).

Programa de visites i activitats culturals

Durant el curs 2013-2014 el Voluntariat Lingüístic ha programat un total de trenta-quatre activitats per la ciutat de Barcelona i per la resta de Catalunya, amb una mitjana d'assistents per activitat d'uns trenta estudiants.

Al primer trimestre s'han fet un total d'onze sortides, vuit de les quals per Barcelona (gimcana al Parc Güell, el barri Gòtic, la Barcelona de 1714, l'Eixample, ruta pels escenaris cinematogràfics de la ciutat, el monestir de Pedralbes i barri de Sarrià, TV3 i Catalunya Ràdio i una ruta per les tradicions nadalenques). Les tres restants s'han fet per la resta de Catalunya (Tossa de Mar, Girona i Tarragona).

Durant el segon trimestre s'han fet onze sortides, sis de les quals a la ciutat de Barcelona (Palau de la Generalitat, la Barcelona de 1714, la Barcelona de Picasso, el Parlament de Catalunya, la Barcelona de les dones, la muntanya de Montjuïc), quatre per la resta de Catalunya (Sitges, Figueres, Vilafranca del Penedès, i Hostalric) i un cap de setmana cultural i d'esquí al Principat d'Andorra.

Durant el tercer trimestre s'han organitzat dotze sortides, nou de les quals per Barcelona (la muntanya del Tibidabo, TV3 i Catalunya Ràdio, la Barcelona de George Orwell, el barri del Raval, la Barcelona de llegenda, el barri de Gràcia, el barri de la Barceloneta, el Parlament de Catalunya i l'assistència a un assaig dels Castellers de la UPF) i les tres restants per tot el país (Ripoll, Montserrat i Vall de Núria).

Cal destacar, com a novetats d'aquest curs, la incorporació de visites a quatre institucions del país (el Palau de la Generalitat, el Parlament, TV3 i Catalunya Ràdio) i l'obertura a l'octubre del 2013 de la pàgina del programa a Facebook, que té més de dos-cents seguidors i que ha permès augmentar la visibilitat del Voluntariat Lingüístic.

Programa d'intercanvi de conversa (parelles lingüístiques)

Dins del programa d'intercanvi de conversa, durant el curs 2013-2014 el Voluntariat Lingüístic ha creat un total de 365 parelles lingüístiques: 205 durant el primer trimestre, 117 durant el segon trimestre i 43 durant el tercer. En conjunt, s'han rebut 582 sol·licituds d'estudiants locals i 377 d'estudiants internacionals, és a dir, gairebé mil sol·licituds. Durant el primer trimestre, 279 catalans i 209 internacionals han demanat parella; en el segon, s'han rebut 199 sol·licituds de locals i 124 d'internacionals i, finalment, en el tercer trimestre se n'han rebut 104 de catalans i 44 d'internacionals. La majoria de sol·licitants són estudiants de grau, tot i que els estudiants de postgrau també hi han participat força.

Pel que fa als estudiants internacionals, de gairebé 50 nacionalitats diferents, han ofert una trentena de llengües diferents. El 17,5% dels internacionals ha demanat practicar tant català com espanyol, el 71,6 % demana només espanyol i el 10,8% ha demanat només català. Quant als estudiants catalans, les llengües més demanades han estat l'anglès, amb un 65% de les peticions, l'alemany, amb un 15%, i el francès, amb un 12%, seguides de moltes altres llengües, que representen el 8% restant.