El Voluntariat Lingüístic de la Universitat Pompeu Fabra és un programa de benvinguda i de suport als estudiants d’intercanvi que fan una estada acadèmica a la UPF; alhora, també afavoreix la internacionalització dels estudiants de la mateixa UPF. El programa es desdobla en els dos grans eixos següents: el programa d’activitats lúdiques i culturals per Barcelona i arreu de Catalunya, d’una banda, i el programa de dinamització lingüística, que es concreta, bàsicament, en la borsa d’intercanvi de conversa. Gràcies al suport del Departament d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya i a la col·laboració de la Unitat de Relacions Internacionals de la UPF, moltes d’aquestes activitats es poden oferir sense cap cost o a preus molt reduïts.

Programa de dinamització lúdica i cultural

Durant tot el curs acadèmic, el Voluntariat Lingüístic ofereix al col·lectiu d’estudiants estrangers que fan una estada acadèmica a la UPF —tant si són de primer i segon cicle com si són de tercer cicle— un ventall d’activitats lúdiques i culturals amb què es pretén donar-los a conèixer aspectes ben diversos de la realitat catalana: coneixement de la gent, del territori, dels costums, de les tradicions, de la gastronomia... Alhora, aquestes activitats també van adreçades als estudiants de la UPF que formen part del Voluntariat Lingüístic —que actualment són prop de quatre-cents—, per tal d’afavorir els intercanvis personals, lingüístics i culturals en tots dos sentits.

Com a novetat d’aquest any, el VL ha creat un grup d’estudiants catalans que hem anomenat “Motivats”, ja que són aquells que amb més o menys constància i implicació han mostrat interès pel programa i han volgut invertir part del seu temps a dinamitzar-lo. Amb aquesta proposta s’ha format un grup cohesionat d’estudiants catalans que s’han erigit en organitzadors de la majoria d’activitats que hem organitzat —que, d’altra banda, han estat proposades per ells mateixos en les trobades periòdiques que hem celebrat. D’aquesta manera hem aconseguit que les activitats organitzades fossin més atractives per als catalans i, en conseqüència, per als estudiants estrangers (que han trobat en el VL una via de relació amb estudiants d’aquí), i que, sobretot, el programa cobrés autonomia i s’obrís a la participació d’un grup d’estudiants cada vegada més nombrós i entusiasta.

Dins d’aquest gran bloc d’activitats, durant el present curs s’han dut a terme una mitjana d’onze activitats per trimestre. De forma estable, el VL ha celebrat una presentació del programa i una festa de benvinguda als nous estudiants a l’inici de cada trimestre. En l’àmbit de Barcelona, les activitats realitzades han estat les següents: sengles visites guiades pel “Quadrat d’Or”, el barri gòtic, el Raval i la Ribera; tres sortides de tapes per Ciutat Vella a cada inici de trimestre; un concert de jazz a l’hivernacle del parc de la Ciutadella; dues sessions d’un curs de tast de vins catalans; tres sortides al cinema; dues representacions de l’obra de teatre My Barcelona (una divertida paròdia sobre la presència d’estudiants estrangers a les universitats catalanes); una visita guiada a l’edifici i a les exposicions del Caixa Fòrum, i el sopar anual del VL. Pel que fa a la resta de Catalunya, s’han organitzat sengles visites guiades a la Girona històrica i monumental, a la ciutat i el mercat de Vic, a la Tarragona històrica i romana, a unes caves de Vilafranca del Penedès, al Reus modernista i gaudinià, a la ciutat de Sitges coincidint amb el Carnestoltes, al parc metropolità de Collserola, a la ciutat de Figueres i el Museu Dalí amb motiu de les festes de la localitat, a la muntanya i el monestir de Montserrat, a la Terrassa industrial i modernista, i a la Vall de Núria, així com un cap de setmana d’esquí a l’estació de Soldeu el Tarter.

Programa de dinamització lingüística

Aquest bloc d’activitats consisteix, bàsicament, a crear, organitzar i dinamitzar una borsa d’intercanvi de conversa entre els estudiants d’intercanvi i els estudiants catalans, amb el doble objectiu de facilitar la integració lingüística i cultural dels estudiants de fora i la internacionalització lingüística i cultural dels estudiants d’aquí. Si bé es dóna preferència a les parelles que volen aprendre i que ofereixen català en primera instància, s’assigna igualment una parella catalanoparlant a aquells estudiants de fora que demanen intercanviar castellà en primera instància, ja que, a banda d’afavorir igualment la internacionalització dels estudiants catalans, hem constatat que en molts casos aquest intercanvi inicial a través de la llengua castellana duu posteriorment molts estudiants estrangers a aprendre català amb la seva mateixa parella lingüística amb la qual havien intercanviat castellà. A diferència d’altres programes d’intercanvi de conversa universitaris, però, en el cas de la UPF no s’obtenen crèdits acadèmics, i els estudiants hi participen, per tant, moguts únicament per l’objectiu específic del programa.

Per formar les parelles demanem als dos col·lectius implicats —voluntaris lingüístics i estudiants d’intercanvi— què ofereixen i a canvi de què; i, aleshores, després d’haver casat oferta i demanda, fem un acte presencial d’assignació de parelles, durant el qual, gràcies a la col·laboració del programa Voluntaris per la Llengua de la Generalitat de Catalunya i del Consorci per la Normalització Lingüística, enguany hem pogut lliurar a tots els estudiants estrangers que han participat en l’experiència un exemplar de la publicació Viure a Catalunya. Vocabulari en imatges, a més d’unes breus pautes elaborades internament per la UPF. En total, durant el curs acadèmic 2003-2004 hem format 369 parelles lingüístiques (150 al primer trimestre, 147 al segon, i 77 al tercer, xifres aquestes sempre proporcionals als estudiants que s’incorporen a la Universitat), que com dèiem han intercanviat català i/o castellà per la majoria de les principals llengües d’Europa.