Vés enrere Tres doctorands de la UPF participen en el programa d’emprenedoria científica "De la Ciència al Mercat"

El programa de pre-acceleració “De la Ciència al Mercat” tanca la 5a edició amb un Demoday per donar a conèixer els projectes emprenedors participants, d’entre els quals n’hi ha tres de la UPF, dos de l’àmbit de les tecnologies mèdiques i un de l’àmbit de les tecnologies musicals.

13.12.2023

El dimarts 12 de desembre es va celebrar a la Sala de Juntes del Rectorat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), un Demoday com a acte de clausura del Programa "De la Ciència al Mercat", una iniciativa conjunta de la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) que té per objectiu impulsar l'emprenedoria científica ajudant a investigadors a convertir els seus coneixements en productes i serveis amb impacte a la societat.

L'acte de clausura va ser inaugurat pels vicerectors de transferència de les quatre universitats col.laboradores: Climent Molins, vicerector de Transferència, Innovació i Emprenedoria (UPC); Mercè Segarra, vicerectora d'Emprenedoria, Innovació i Transferència (UB); Vanesa Daza, vicerectora de Transferència del Coneixement (UPF); i Rosa M. Sebastián, vicerectora d'Innovació, Transferència i Emprenedoria (UAB). Tots ells van destacar la rellevància d'aquesta col·laboració entre universitats per fomentar el progrés científic i tecnològic a Catalunya.

En el transcurs de l'esdeveniment, es van compartir els èxits i progressos que han marcat el camí cap a la convergència de la ciència i el mercat, destacant la innovació i el potencial dels diversos projectes participants, un total de 25, d’entre els quals tres a càrrec de doctorands de la UPF: TransCOR de Sergio Sánchez, nanoTARG de Patricia PérezEssentiaAPI de Pablo Alonso.

TransCOR, intel·ligència artificial en cardiologia

Sergio Sánchez, de la Unitat de Recerca Barcelona Centre for New Medical Technologies (BCN MedTech) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), ha participat amb el projecte TransCOR (Translational computing solutions in cardiology), una plataforma web per a la gestió i anàlisi d'estudis d'ecocardiografia que té com a objectiu donar suport a la presa de decisions clíniques.

Per a Sánchez, aquest programa és una oportunitat per a millorar el nivell de maduresa tecnològica del prototip desenvolupat prèviament, i per adquirir habilitats emprenedores essencials. Tal com afirma Sánchez: “Aquestes habilitats seran decisives per afinar, expandir i validar un pla de negoci integral per a TransCOR, amb l’orientació de gran valor dels mentors associats al programa”.

nanoTARG, diagnòstic i tractament de càncer

Patricia Pérez, del Laboratori de Materials Biomèdics Integrat i Nanomedicina del Departament de Medicina i Ciències de la Vida de la UPF, ha participat amb el projecte nanoTARG, una plataforma nanotecnològica per al diagnòstic i tractament de tumors ZIP4 positius, com el càncer de pàncrees, d’ovaris i pulmons.

Pérez: “aquest programa és una gran oportunitat per als investigadors que volen fer un pas més i convertir la seva recerca en una start-up d'èxit.”

Segons Pérez, el seu pas pel programa l'ha ajudat a: "saber com traslladar les idees d'un projecte de recerca a la vida real”. I afegeix: "aquest programa és una gran oportunitat per als investigadors que volen fer un pas més i convertir la seva recerca en una start-up d'èxit."

EssentiaAPI, integració d'anàlisi d'àudio musical en aplicacions informàtiques.

Pablo Alonso, del Grup de recerca en Tecnologia Musical del DTIC, ha desenvolupat EssentiaAPI, un projecte que ofereix models d'intel·ligència artificial amb diverses aplicacions en l'enteniment del so i la música.

La motivació d’Alonso per participar en aquest programa raïa, també, en la necessitat de complementar les competències de recerca amb habilitats i perspectives empresarials. Alonso creu que “aquest programa t’ofereix una comprensió global del món de l'emprenedoria que et permet prendre millors decisions” i afegeix: “és un espai idoni per connectar la recerca amb oportunitats comercials”.

Formació i mentoria personalitzada

Aquesta iniciativa facilita la transferència de coneixement dotant als doctorands de les universitats de les eines necessàries per tal d’explorar la possibilitat de crear una empresa derivada de la recerca. El programa ofereix un marc formatiu que compta amb 120 hores de formació que abarquen diversos temes d’emprenedoria, valorització i protecció del coneixement, gestió empresarial i altres habilitats essencials. A més de les hores de formació, els participants també tenen l’oportunitat de treballar amb tutors experts i emprenedors d’èxit del sector, aprofitant els serveis disponibles de les unitats de transferència de tecnologia de les universitats.

El programa, emmarcat en el programa Catalunya Emprèn per promoure l’emprenedoria territorial especialitzada (Programa PRIMER de preacceleració) està subvencionat pel Departament d’Empresa i Treball amb cofinançament del Fons Social Europeu Plus.

03. Salut i benestar
09. Indústria, innovació i infraestructures