Vés enrere Exposició CARTOGRAFÍA DE LOS CAMINOS. Dunhuang y el Románico en la Península Ibérica

La Fundació Institut Confuci de Barcelona (FICB), en col·laboració amb la Universitat Pompeu Fabra (UPF), l’Institut Cervantes de Pequín, Hanban/Seu Central de l’Institut Confuci, l’Institut Confuci de Madrid i la Dunhuang Academy presenten l’exposició CARTOGRAFIA DELS CAMINS. Dunhuang i el Romànic a la Península Ibèrica.

12.01.2017

Acte d’inauguració

Divendres 20 de gener de 2017 a les 19:00h a l’ Auditori del Campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (veure mapa).

Amb la presència del Sr. Tang Heng, Cònsol General de la R. P. de la Xina a Barcelona.

Amb la intervenció de:

Sr. Joan Sureda, Universitat de Barcelona

Sra. Eva March, Universitat Pompeu Fabra

Sra. Isabel Cervera, Universidad Autónoma de Madrid

Sr. Manel Ollé, Universitat Pompeu Fabra

Sobre l'exposició

Del 20 de gener al 12 de febrer de 2017.
Sala d'exposicions del campus de la Ciutadella de la UPF
Ramon Trias Fargas, 25-27, 08005 Barcelona (veure mapa).

Entrada lliure.
Horari: a confirmar

L'exposició Compta amb 55 fotografies de Dunhuang i diversos Llocs de la Península Ibèrica que narren la construcció en imatges del llenguatge simbòlic del budisme i del cristianisme en els camins de peregrinació.

Dos entorns, en els extrems del continent euroasiàtic, veuen créixer un camí cultural, religiós i comercial que modificarà la seva visió del món, de les relacions entre països i cultures, per donar pas a una nova època històrica.

Mentre que a Dunhuang els camins s'inicien ja a finals del s. III d.C., a la Península Ibèrica ho faran segles més tard, al voltant del s. X, creant dos dels camins més rellevants de la humanitat: la Ruta de la Seda i el camí de Sant Jaume.

S'han seleccionat imatges fotogràfiques dels espais exteriors i interiors de les grutes de Mogao (Dunhuang) i diferents llocs a la Península Ibèrica (des del Pirineu català a Santiago de Compostel·la), que posen de manifest les diferències geogràfiques que assenyalen en un inici la construcció de grutes (Mogao) i d'esglésies (Península Ibèrica). Tot i això, la necessitat de construir un imaginari visual eficaç pel que fa a la didàctica i majestuós pel que fa a la religiositat, permet llegir les imatges des de coordenades comuns i pensar en les construccions iconogràfiques, simbòliques i narratives des de nous paradigmes d'interpretació.

També es vol destacar el reconeixement de tots dos espais com objecte d'estudi, de protecció i conservació patrimonial, i de difusió de coneixements des de la seva incorporació a la historiografia artística del segle XX fins a l'actualitat. Qüestions com la museïtzació dels llocs, criteris de restauració, el traslladat a nous espais museístics i l'aplicació de noves tecnologies per al seu estudi i la divulgació de resultats, obren nous camins i creen, sens dubte, cartografies per descobrir.

Al costat de les fotografies cedides per Dunhuang Academy Research, Museu Nacional d'Art de Catalunya (Barcelona), Museo del Prado (Madrid), Centre de Conservació del Romànic (Boí), la Col·legiata de Sant Isidor (Lleó), Catedral de Jaca i de Santiago de Compostel·la, entre altres, s'exposaran dues obres originals de l'artista Qiu Zhijie en què es reflexiona sobre la possibilitat d'una cartografia global del coneixement.

L'exposició realitzarà una itinerància per diferents ciutats d'Espanya per finalitzar a Dunhuang a la primavera de 2017.