Vés enrere Els republicanismes a l’Europa moderna, tema d’anàlisi en unes jornades internacionals

La trobada acadèmica, organitzada pel Grup d’Estudi de les Institucions i de les Cultures Polítiques (segles XVI-XXI), tindrà lloc els dies 11 i 12 d'abril a l'auditori Mercè Rododreda del campus de la Ciutadella, amb la presència de prop d'una dotzena d'experts.
09.04.2019

El Grup d’Estudi de les Institucions i de les Cultures Polítiques (segles XVI-XXI) de la UPF organitza les jornades internacionals Republicanismes a l’Europa Moderna (segles XVI-XVIII), que tractaran un tema de gran actualitat en l’agenda historiogràfica europea: l´existència del republicanisme en l´Europa anterior a la Revolució Francesa, més enllà dels sistemes polítics que van adoptar aquesta fórmula com les ciutats italianes, Holanda o els cantons suïssos.

Les jornades, que transcorreran els dies 11 i 12 d’abril del 2019 a l’auditori Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella, inclouran ponències, presentacions de llibres, comunicacions i debats. Compten amb la col·laboració de l’Institut d’Història Jaume Vicens i Vives (IUHJVV) i el Departament d’Humanitats de la UPF, i estan obertes al públic.

Les jornades tractaran un tema de gran actualitat en l’agenda historiogràfica europea: l´existència del republicanisme en l´Europa anterior a la Revolució Francesa.

La inauguració tindrà lloc l’11 d’abril, a les 9.30 hores, a càrrec de Joaquim Albareda i Salvadó, catedràtic d’Història Moderna de la UPF i membre de la comissió organitzadora, juntament amb Joaquim Verde i Llorente, doctorand de la UPF, ambdós membres del Grup d’Estudi de les Institucions i de les Cultures Polítiques (segles XVI-XXI).

Al voltant d'una dotzena d’historiadors i historiadors del pensament s’aplegaran en aquesta trobada, amb reconeguts experts d’àmbit internacional, entre els quals Angela De Benedictis (Universitat de Bolonya), José Luís Villacañas Berlanga (Universitat Complutense de Madrid), Carlo Bitossi (Universitat de Ferrara) o Manuel Herrero Sánchez (Universitat Pablo de Olavide de Sevilla).

Joaquim Albareda explica que durant les jornades “discutirem sobre la possible existència d´una cultura política (una forma de vida, uns ideals i uns valors) vigent, fins i tot, dins dels sistemes monàrquics. I analitzarem quins eren els seus referents teòrics, els valors i les pràctiques polítiques que la definien. El cas català (1640-1714) serà, també, analitzat en aquest marc conjunt”.

Tres sessions centrades en els diferents àmbits dels republicanismes

Les jornades es divideixen en tres blocs d'intervencions: una primera sessió  (dijous, 11 d’abril, entre les 9.40 i les 13.00 hores), presidida  per José Luis Villacañas Berlanga (Universitat Complutense de Madrid) abordarà el marc general; una segona sessió (11 d’abril, de 16.00 a 19.00 hores), presidida per Joaquim Albareda i Salvadó (UPF) se centrarà en ”La corona de Castella i l’imperi d’Índies”.

Finalment, la tercera sessió (divendres, 12 d’abril, de 10.00 a 13.00 hores), presidida per Xavier Torres i Sans (Universitat de Girona), tractarà sobre “El Principat de Catalunya”. Aquest darrer bloc es tancarà amb la cloenda de les jornades (12.20 hores), a càrrec d’Eduard Martí i Fraga, professor de la Universitat Internacional de Catalunya.