Vés enrere Un simposi internacional analitza l'obra d'Andréi Tarkovski en el context de la cultura universal

La trobada acadèmica, organitzada per l'Institut de Cultura amb motiu del 30è. aniversari de la mort del cineasta rus, tindrà lloc els dies 21 i 22 de novembre al campus de la Ciutadella, i es completarà amb una mostra cinematogràfica a la Filmoteca de Catalunya.
17.11.2016

Trenta anys després de la mort d’Andréi Tarkovski (1932-1986), la Universitat Pompeu Fabra reuneix estudiosos internacionals de l’obra del cineasta rus per presentar el seu cinema en el context de la cultura universal. Acadèmics, cineastes, familiars, persones que van treballar al seu costat, s’aplegaran a Barcelona per commemorar la bellesa del llenguatge visual de l’obra tarkovskiana, que transcendeix l’àmbit cinematogràfic.

El simposi Andréi Tarkovski en el Contexto de la Cultura Universal, coordinat per Tamara Djermanovic, docent de la Facultat d’Humanitats i responsable del Seminari d’Estudis Eslaus de l’Institut de Cultura (IUC) de la UPF, transcorrerà els dies 21 i 22 de novembre, a l’auditori de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella.

Completarà l’activitat acadèmica una mostra de tres films dirigits per Tarkovski, que es projectaran a la Filmoteca de Catalunya els dies 20, 23 i 24 de novembre.

La presentació del Simposi tindrà lloc a l'auditori de l'edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella el 21 de novembre, a les 11.00 hores, a càrrec de Victoria Cirlot, catedràtica de Filologia Romànica i directora de l’Institut Universitari de Cultura de la UPF, i de Tamara Djermanovic, coordinadora de l'esdeveniment, que llegirà el text “Momentos biográficos en las películas de Andréi Tarkovski”, enviat per a l’ocasió per Marina Tarkovskaya, escriptora i germana del cineasta.

Les diferents sessions del simposi, que comptarà amb servei de traducció simultània, inclouran ponències, debats, conferències plenàries, comunicacions, una secció amb presentacions exposades per joves investigadors, i un acte de clausura, el 22 de novembre a les 21.30 hores, titulat “Kyrie Eleison”, un homenatge a Andréi Tarkovski, amb la interpretació de la solista Bojana Markovic.

Al llarg dels dies 21 i 22 de novembre, en sessions de matí i de tarda, es podran escoltar una vintena de ponents, entre els quals cineastes i crítics de cinema, molts d’ells escriptors, coneixedors de l’obra tarkovskiana (Charles H. de Barntes, Donatella Baglivo, Kitty Hunter Blair, Elena Dulgher, Dimitri Salynskiy), investigadors i docents universitaris (Rafael Argullol i Carlos Losilla, de la UPF; Igor Evlampiev, de la Universitat Estatal de Sant Petersburg, o Carlos Muguiro, de la Universitat de Navarra) i gent que va treballar amb Tarkovski (Layla Alexander-Garret, Evgeniy Tsymbal), entre d’altres.

Tamara Djermanovic, que impartirà la ponència “Referencias literarias y estéticas en Tarkovski” (21 de novembre, a les 16.45 hores), ha qualificat aquest simposi internacional, que compta amb el suport del Consell Social i del Departament d’Humanitats de la UPF, com “La trobada acadèmica més important organitzada a Occident sobre l’obra de Tarkovski”.

Una mostra del cinema de Tarkovski a la Filmoteca de Catalunya

El simposi es completarà amb una mostra de pel·lícules del cineasta rus, que es projectaran a la Filmoteca de Catalunya entre els dies 20 i 24 de novembre. Sota el títol "Tarkovskiana", inclourà tres sessions, que inclouran les intervencions de destacats cineastes russos, molts dels quals van treballar al costat de Tarkovski.

La primera de les sessions, el 20 de novembre, a les 21.30 hores, s’obrirà amb una inauguració a càrrec d’Octavi Martí, director adjunt de la Filmoteca; José Manuel Moriño, representant de l’Institut Internacional Andréi Tarkovski a Espanya, i Tamara Djermanovic. Seguidament, es projectarà Ivanovo detstvo (La infancia de Iván), presentada pel realitzador Dimitri Salinskiy, professor de l’Escola de Cinema VGIK de Moscú.

La segona sessió s’ha programat per al 23 de novembre, a les 20.00 hores, amb el film Stalker, presentat per Evgeniy Tsymbal, ajudant de direcció de Tarkovski en aquesta obra. Finalment, el 24 de novembre, a les 17.00 hores, serà el torn de la pel·lícula Offret (Sacrifici), presentada per Layla Alexander-Garret, intèrpret de Tarkovski durant el rodatge del film.