Vés enrere El Bitcoin i la moneda virtual i local, a debat en una jornada a la UPF

El Bitcoin i la moneda virtual i local, a debat en una jornada a la UPF

Experts, representants d’entitats i iniciatives vinculades a aquest àmbit van ser presents a la trobada, que va incloure debats, tallers, demostracions i presentació de projectes.
24.02.2016

La Universitat Pompeu Fabra, a través de les facultats de Ciències Econòmiques i Empresarials, Dret i Ciències Politiques i Socials, conjuntament amb la Barcelona Bitcoin Community, van oferir, el 24 de febrer , una jornada acadèmica de debat al voltant de la moneda local i el Bitcoin, el segon programa d’actes sobre aquest tema que s'estan duent a terme aquest curs acadèmic 2015-2016.

La jornada Monedes locals, Bitcoin i Monedes Virtuals: Economia, Dret i Política dels nous Instruments Monetaris, que va integrar el II Open Bitcoin Day @ UPF, es va iniciar a les 11.30 hores, a l'auditori del campus del Ciutadella, amb una benvinguda a càrrec de Walter García-Fontes, degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UPF.

A continuació, va tenir lloc un debat sobre “La mort de l’efectiu tradicional?” amb la participació de Marcel Coderch (professor de la UPC i de la Barcelona GSE i expert en regulació), Susana Martín (Nova-innovacio social), Xavier Foz (Roca Junyent Advocats) i Carlos Steinblock (BTC-Guardian).

Durant la franja de 14.00 a 16.00 hores, i com a activitat central del II Open Bitcoin Day @UPF, hi va haver la possibilitat de practicar amb aquesta nova manera de fer transaccions econòmiques, a través de la sessió “Hands-on Bitcoin”, a càrrec de Miquel Pavón (ATMs B.E.). Es va poder fer amb una petita quantitat d'euros en Bitcoin, que es van cedir gratuïtament, gràcies a la col·laboració de l'empresa ATM Bitcoin Exchange.

Vídeo sobre la primera part de la jornada publicat al canal Youtube de la UPF

Ja per la tarda, a partir de les 16.00 hores, es va programar un taller interactiu entre estudiants, moderat per Andrei Boar (estudiant del doble grau de Dret i ADE), sota el títol “Què es pot fer amb les monedes virtuals?”.

El projecte de la moneda local a Santa Coloma de Gramenet

Finalment,  de 18:30 a 20:00 hores, es van exposar en una taula rodona les fites i reptes que està suposant la construcció de la moneda local a Santa Coloma de Gramanet, emmarcat dins del Projecte Europeu Digipay4Growth que compta també amb iniciatives al Regne Unit (Bristol pound) i a Sardenya (el Sardex).

Angel Lozano, vicerector de Recerca i Doctorat de la UPF, va inaugurar la sessió, que va ser moderada per Ester Oliveras, professora del Departament d’Economia i Empresa de la UPF i membre del projecte Digipay4Growth. Els ponents van ser representants dels partners que formen el consorci del projecte europeu a Catalunya: Montserrat Ballarín, professora del Departament de Dret de la UPF; Jaume Catarineu, de l’empresa Ubiquat, Lluis Muns, de la consultora Learning by Doing, i un representant de l’Ajuntament de Santa Coloma.

El fenomen Bitcoin, la moneda digital i la moneda local

La UPF, que va ser la primera universitat de l'estat que va disposar d'un caixer Bitcoin al campus del Poblenou, ara obre un segon caixer al campus de Ciutadella amb l'objectiu d'impulsar l'experimentació i fomentar el debat sobre la moneda digital o criptomoneda.

Bitcoin és una moneda digital, creada i mantinguda per via electrònica i, per tant, no s'imprimeix, com passa amb les monedes tradicionals. És el primer exemple d'una categoria de diner en creixement coneguda com a criptomoneda. Es pot utilitzar per comprar electrònicament, igual que els pagaments digitals en euros, dòlars o qualsevol altra moneda.

Cal diferenciar-la de les monedes locals o complementàries, que poden ser físiques o digitals, i que es consideren instruments de canvi i empoderament per a les comunitats, ja que operen en circuits tancats.  En el funcionament d’aquestes monedes hi ha molta casuística en funció dels objectius que es persegueixin, que poden passar per incrementar la velocitat de circulació del diner en una àrea geogràfica determinada o per afavorir el crèdit entre empreses.