Vés enrere Nous avenços en la detecció del dopatge amb testosterona

Nous avenços en la detecció del dopatge amb testosterona

Andreu Fabregat rep un dels Premis a la Investigació 2015 per la seva tesi doctoral sobre l’abús de testosterona.
30.10.2015

Fabregat Rossell durant la recollida dels Premis a la Investigació 2015L’investigador Andreu Fabregat Rossell ha rebut el Premi Juan Abelló II sobre Mètodes Analítics en Bioquímica per la seva tesi doctoral “Re-explorant el metabolisme de la testosterona: noves percepcions per al control del dopatge”. Aquest premi forma part dels Premis a la Investigació 2015 que va entregar la Reial Acadèmia de Doctors d’Espanya(RADE) el passat 14 d’octubre a Madrid. Dos-cents candidats van presentar les seves tesis doctorals, de les què només tretze van ser guardonades.

La testosterona és una hormona produïda de forma natural al nostre cos, però en ocasions s’utilitza com a dopatge ja que augmenta la massa muscular, atorgant més força i resistència física a qui se l’administra. Per detectar l’ús te testosterona com a doping es necessita avaluar la relació amb el seu isòmer: l’epitestosterona.  La testosterona natural es converteix en epitestosterona en el nostre cos, i ambdues s’excreten per orina. Si un anàlisi detecta que la concentració de testosterona en orina és sis cops major a la d’epitestosterona es considera que es tracta d’un cas d’abús de testosterona.

Actualment la testosterona es pot detectar en orina durant un període màxim de 8 hores després de la seva última administració. La recerca de Fabregat permet detectar la testosterona passades 24 hores del seu consum en ratolins. A més, amb els seus estudis ha descobert una nova substància que participa en el metabolisme de la testosterona i que mai abans s’havia observat.

Fabregat va ser doctorat pel Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la Universitat Pompeu Fabra i va realitzar la seva recerca al Laboratori d’Antidopatge de l’Institut Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM), vinculat al grup de recerca en Bioanàlisi i serveis analítics del mateix centre. Actualment treballa a Sevilla, a la start-up Universal Diagnostics, on investiga en la troballa de marcadors per als diferents tipus de càncer de colon que existeixen.

La RADE és una corporació de més de 90 anys que busca contribuir al desenvolupament de les ciències, les lletres i les arts així com a servir de nexe entre els seus membres i els doctors d’altres països per promoure l’intercanvi cultural i les relacions entre entitats científiques. Enguany, han fet entrega de 13 premis a tesis doctorals defensades en el període que va de l’1 de juliol de 2014 al 30 de juny de 2015.

Treball de referència: Fabregat Rossell, Andreu. Re-exploring testosterone . metabolism : new insights for doping control. Departament de Ciències Experimentals i de la Salut, Universitat Pompeu Fabra.