Vés enrere Els docents tenen a l'abast noves eines per dissenyar i millorar l'aprenentatge

Els docents tenen a l'abast noves eines per dissenyar i millorar l'aprenentatge

El Grup de Recerca en Tecnologies Interactives de la UPF, conjuntament amb el programa Cibernàrium de l'Ajuntament de Barcelona, van organitzar una jornada sobre aquest àmbit adreçada als educadors dels diversos nivells educatius.
15.12.2014

Una de les sessions plenàries de la JornadaL'àmbit de recerca en tecnologies educatives del Grup de Recerca en Tecnologies Interactives (GTI), conjuntament amb Cibernàrium, el programa de capacitació i divulgació tecnològica de Barcelona Activa de l'Ajuntament de Barcelona, van organitzar recentment la jornada El Disseny per l'Aprenentatge: Noves Eines per a Educadors.

En el marc del projectes METIS i Espais Educatius Especulars (EEE), en què participa el GTI, la jornada va tenir lloc els dies 11 i 12 de desembre a l'auditori i sales del Cibernàrium i va aplegar més d' un centenar d'educadors dels diversos nivells educatius .

L'eix de la trobada va ser la nova generació d'eines que permetrà als educadors canviar la seva manera de treballar cooperativament, planificar accions docents, crear noves activitats d'aprenentatge i implementar-les amb els estudiants, fent servir les tecnologies de la informació i les comunicacions.

Imatge dels tallers pràcticsEl programa de la Jornada va començar amb benvinguda va anar a càrrec de Davinia Hérnandez Leo, professora del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF i coordinadora de la línia de recerca en tecnologies educatives del GTI. Seguidament, Gráinne Conole, catedràtica d'innovació en aprenentatge i directora de l'Institut d'Innovació de l'Aprenentatge de la Universitat de Leicester (Regne Unit), va pronunciar la xerrada plenària "Disseny per l'Aprenentatge"

Després de la taula rodona sobre "Experiències d'ús de l'Entorn Integrat de Disseny per a l'Aprenentatge" (ILDE, acrònim en anglès), que va comptar amb representants de centres de diferents nivells educatius, van transcórrer els tallers, en què van prendre part una quarantena de docents, sobretot pertanyents a l'àmbit d'ensenyament superior, formació professional i ensenyament d'adults.

A partir de dues sessions repartides entre els dies 11 i 12 de desembre, els participants van poder utilitzar les eines d'aprenentatge de disseny de conceptualització, creació i aplicació integrada en l' ILDE. La professora Davinia Hernández Leo, que lidera el desenvolupament d'aquest entorn en el context del projecte METIS, va ser una de les coordinadores dels tallers.

Dos projectes per millorar l'entorn de l'aprenentatge

La Jornada celebrada al Cibernàrium està estretament vinculada amb dos projectes que tenen l'objectiu de millorar l'entorn d'aprenentatge a través de les noves tecnologies, i en els quals participa activament la Universitat Pompeu Fabra, a través del GTI: es tracta del projecte europeu METIS i de l'EEE (Espais Educatius Especulars).

Dins el projecte METIS, que té com a objectiu contribuir a millorar els currículums d'ensenyament docent, oferint material d'alta qualitat per al desenvolupament professional docent,  hi ha consorciades nou institucions de diferents països europeus, entre les quals la UPF. La professora Davinia Hernández Leo hi lidera el desenvolupament de l'Entorn Integrat de Disseny per a l'Aprenentatge (ILDE).

El material ofert se centra en l'ús de tècniques d'aprenentatge i eines innovadores per desenvolupar activitats d'alt nivell i competències aplicables al segle XXI, i que tingui un impacte directe en els tres sectors educatius als quals s'adreça el projecte: ensenyament per a adults, formació professional i ensenyament universitari.

El projecte Educational Reflected Espaces (Espais Educatius Especulars, EEE), que a la UPF està coordinat per Josep Blat, catedràtic de Ciències de la Computació de la Universitat i investigador principal del GTI, inclou també la participació de les universitats Carlos III i Valladolid.

EEE vincula tres espais educatius: l'espai web, l'espai virtual en 3D i l'espai físic augmentat, un fet que permet la configuració d'un "aprenentatge ubic estès", que, a través d'un procés d'orquestració, incorpora i coordina els diferents objectes i activitats implicades.