Vés enrere La Càtedra Futurs de la Comunicació llança la Carta des de Barcelona, una crida a Europa per liderar el futur de la comunicació

Divendres 24 es va presentar a Les Tres Xemeneies, l'espai que acollirà el Catalunya Media City, la Carta des de Barcelona, un clam per caminar cap a un futur on l'ecosistema comunicatiu europeu sigui capdavanter al món, al'hora que just i veraç. Aquesta declaració està impulsada per la Càtedra Futurs de la Comunicació, promoguda per la UPF juntament amb setze mitjans, empreses i organitzacions del sector. La Carta és el resultat final de les jornades Crosspoint Meeting: Echoes of the Future, una trobada europea on es van reunir persones expertes de fins a sis països europeus per tractar el futur de la comunicació

28.11.2023

L'ecosistema comunicatiu es troba en un procés de canvi i transició. L'evolució d'aquest sistema ve marcat per les innoavcions tecnològiques (entre elles, la intel·ligència artificial, la cadena de blocs o la computació espaial), la viabilitat dels models de negoci, les variacions en els patrons de consum i producció de continguts, entre d'altres. En aquest canvi, Europa ha d'aconseguir ser protagonista en la consecució d'un futur comunicatiu reeixit i sustentat en els seus valors fundacionals. Amb aquest objectiu, es va presentar divendres 24 la Carta des de Barcelona, un clam per un ecosistema comunicatiu just i veraç a Europa.

La presentació de la Carta s’ha celebrat divendres 24 a les Tres Xemeneies del Besòs, després d’haver-ne debatut els continguts a les jornades Crosspoint Meeting: Echoes of the Future, iniciades el dijous 23 al campus del Poblenou de la UPF. L’espai en què s’ha fet avui la lectura de la Carta simbolitza la importància de projectar les tendències de futur en comunicació, ja que les Tres Xemeneies del Besòs acolliran en el futur el Catalunya Media City, un projecte de creació d'un nou ecosistema mediàtic impulsat per la Generalitat. La Universitat Pompeu Fabra, i també la Càtedra Futurs de la Comunicació, participa de manera activa en els grups de treball que estan dissenyant aquest projecte estratègic pel futur dels mitjans.

Després d’una visita a les instal·lacions de les Tres Xemeneies del Besòs, Jordi Balló, director de la Càtedra Futurs de la Comunicació, ha introduït l’acte de presentació de la Carta, resumint així els motius que han portat celebrar l'acte: “ens ha mogut la idea de fer prospectiva de la comunicació amb la participació de representants de diferents països, ja que no només seran només les tecnologies i la regulació les que marcaran el futur de la comunicació, sinó els canvis i les perspectives de la mateix ciutadania”.

Vanesa Daza, vicerectora de Transferència del Coneixement (UPF): “cal preparar els diferents agents involucrats perquè els avenços tecnològics s’apliquin en benefici d’una comunicació més justa i sostenible”

Per part de l’equip de govern de la UPF, hi ha intervingut Vanesa Daza, vicerectora de Transferència del Coneixement. Per a Daza, “cal preparar els diferents agents involucrats perquè els avenços tecnològics s’apliquin en benefici d’una comunicació més justa i sostenible” i la Carta des de Barcelona vol ser una “crida a Europa” perquè “enforteixi el seu rol” amb aquesta finalitat.

En representació del projecte del Catalunya Media City, Miquel Rutllant, President del Clúster Audiovisual Catalunya, ha exposat que un dels seus objectius és precisament que administracions, universitats i empreses del sector “treballin juntes” amb aquest objectiu, a més d’esdevenir un referent europeu de la prospectiva de la comunicació connectat amb d’altres hubs del món.

També hi han intervingut alguns dels experts d’arreu d’Europa involucrats en les jornades Echoes of the Future, com Bugge Holm, cap d’innovació i tecnologia al Copenhagen Institute for Future Studies. Per a Holm, és fonamental que el sector de la comunicació Europa “es prepari de cara al futur” i que s’obrin espais per “reflexionar” sobre els escenaris possibles. També s’han expressat en la mateixa línia Dieter Boen, director d'innovació de la VRT, la radio televisió pública belga; i Matthias Schneider, cofundador de la consultora d’innovació Nouvel. Finalitzades les seves intervencions, s’ha fet la lectura de la Carta (text complet), que ha anat càrrec de Bertran Salvador, coordinador de la Càtedra Futurs de la Comunicació.

Punt i final de la jornada Crosspoint Meeting: Echoes of the Future

Aquestes jornades van incloure una sèrie de presentacions i ponències sobre el futur del sector, així com taules de treball on van participar més d'una quarantena d'experts i expertes. L'objectiu d'aquestes sessions va ser analitzar el futur de l'ecosistema comunicatiu des d'una visió global, així com analitzar la Carta des de Barcelona i oferir recomanacions per al seu redactat.

Entre els temes tractats, es va analitzar l'impacte de la intel·ligència artificial en l'ecosistema mediàtic, la necessitat de plantejar un mindset de futur en les diverses institucions i moments de presa de decisions, i el futur dels models de viabilitat de la premsa, entre altres temes. Amb la presentació de la Carta, es van clausurar les jornades Echoes for the future, que van comptar amb la participació d'experts de fins a 7 països europeus diferents.

Entre els participants, es trobava Natali Helberger, professora de dret de la informació a l'Institut pel Dret a la Informació de la Universitat d'Amsterdam i experta en la regulació de la IA; Nic Newman, investigador sènior associat al Reuters Institute que estudia les tendències de premsa i mitjans; Dieter Boen, cap d'innovació de la VRT belga. Per part de la Comissió Europea, van participar Diego Agúndez, representant de la DG Connect; i Néstor Duch-Brown, director de la Unitat d'Economia Digital del Joint Research Center