Vés enrere Angel Lozano i Jaume Ventura obtenen ajuts del Consell Europeu de Recerca en la convocatòria Advanced Grants 2015

Els dos investigadors de la UPF desenvoluparan projectes punters centrats, respectivament, en la nova era de les xarxes de comunicació sense fils i en els desajustos que provoca la globalització en la política econòmica i l’estructura política.

20.04.2016

Els investigadors Angel Lozano (Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, DTIC) i Jaume Ventura (Centre de Recerca en Economia Internacional, CREI-UPF) han obtingut ajuts Advanced Grant en la convocatòria 2015 del Consell Europeu de Recerca (ERC), resolta recentment.

Les bases de la nova era de les xarxes de comunicació sense fils i els desajustos que provoca la globalització en la política econòmica i l’estructura política, respectivament, són els temes en què se centraran sengles recerques en la frontera del coneixement, i que tindran un gran potencial d'innovació en la ciència i la societat.

Cap a una nova era de les xarxes de comunicació sense fils

Angel Lozano, catedràtic del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF, portarà a terme el projecte “Post-Cellular Wireless Networks” (POSTCELL). Dotat amb 1.876.846 euros, el seu objectiu és establir les bases per a les futures generacions de les xarxes de comunicació sense fils, a mesura que s’avança més enllà de l’actual paradigma, centrat en la telefonia mòbil, i es va cap a una era post-cel·lular.

POSTCELL aposta per combinar la densificació de la xarxa i l’ampliació del nombre d’antenes i estacions base. El nou model, tot un repte per al futur de les comunicacions sense fils, comportarà una arquitectura totalment renovada, caracteritzada per la utilització d’estacions base virtuals definides dinàmicament, la possibilitat d'agrupament de dispositius, o l’allunyament del processament del senyal de les estacions base, entre d'altres avenços.

Els desajustos econòmics i polítics que provoca la globalització

Jaume Ventura és catedràtic d’Economia del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, professor de recerca de la Barcelona GSE i investigador sènior del Centre de Recerca en Economia Internacional (CREI-UPF), on tirarà endavant el seu projecte “Globalization, Economic Policy and Political Structure” (GEPPS), gràcies a un ajut de 1.080.000 euros.

La recerca s’emmarca en el procés de globalització en el qual estem immersos, en què tot i l’expansió de les fronteres econòmiques, les jurisdiccions centralitzades o estats segueixen ocupant la major part del poder polític i de presa de decisions. Així, el desajust creixent entre els mercats i els estats (entre les fronteres econòmiques i polítiques) disminueix la qualitat de la formulació de les polítiques econòmiques. Ajudar a comprendre i gestionar aquest desajust, i estudiar com afecta la política econòmica i l'estructura política, és l’eix del projecte GEPPS.

La història de la creació de partits polítics a Europa i als Estats Units

D’altra banda, Carles Boix, catedràtic Robert Garrett de Política i Afers Públics de la Universitat de Princeton (Estats Units), desenvoluparà el seu projecte “The Birth of Party Democracy. The Emergence of Mass Parties and the Choice of Electoral Laws in Europe and North America (1870-1940)” (Partydemocracy) a l'Institut of Political Economy and Governance (IPEG) de Barcelona, un centre vinculat a la UPF, del qual és fundador i director.

El projecte, que ha obtingut un ajut advanced grant de l’ERC dotat amb 2.500.000 euros, estudiarà a fons la història de la creació de partits polítics a Europa i als Estats Units, posant èmfasi en la conjuntura en la qual es van formar, la seva composició sociològica i la presència de sindicats i normes electorals dels diferents països. A més, Carles Boix elaborarà una base de dades sobre cinc països europeus, que posi en relació les seves característiques econòmiques i el seu sistema electoral, per estudiar el comportament individual dels votants de cada país.

Ajuts per a 277 investigadors de 29 nacionalitats diferents

La convocatòria 2015 dels ajuts Advanced Grant del Consell Europeu de Recerca (ERC, sigles en anglès d'European Research Council) està dotada amb 647 milions d'euros, que permetran a un total de 277 investigadors de 29 nacionalitats d'arreu del món desenvolupar les seves idees més prometedores en un entorn europeu.

Els nous projectes seleccionats per l'ERC, en el marc d’Horitzó 2020, el programa de recerca i innovació de la UE, es duran a terme en 21 països diferents: al capdavant de la llista hi trobem el Regne Unit (69), Alemanya (43) i França (30). A Espanya es duran a terme 12 dels projectes seleccionats, sis dels quals en centres de recerca o universitats catalanes.