Vés enrere El THE Impact Rankings 2022 situa la UPF entre les 100 primeres universitats del món en tres dels ODS de Nacions Unides

Els tres Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) en què destaca la Universitat, dins les llistes sectorials incloses en aquest rànquing de Times Higher Education, són els de Pau, justícia i institucions sòlides (posició 76), Acció climàtica (87) i Igualtat de gènere (91). Pel que fa a la classificació general, la UPF se situa en la franja 201-300.
28.04.2022

Times Higher Education (THE) va presentar, el 27 d’abril, els resultats del THE Impact Rankings 2022, la quarta edició d’aquesta classificació, que avalua l’impacte de l’activitat de les institucions universitàries en relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides. El rànquing s’ha elaborat a partir de l’anàlisi de l’activitat de les universitats en els disset ODS, entre els quals la UPF puntua en un total de set.

Ester Oliveras: “Creiem que els resultats del rànquing mostren els fruits de la iniciativa Benestar Planetari i l'aposta contínua per avançar en les polítiques d'igualtat de gènere”

En les classificacions sectorials destaquen els resultats obtinguts per la Universitat en els ODS vinculats a Pau, justícia i institucions sòlides (ODS 16), en què la UPF és la 76a institució del món; Acció climàtica (ODS 13), 87a del món, i Igualtat de gènere (ODS 5) 91a del món.

Els altres quatre ODS en què ha puntuat la Universitat són els d’Educació de qualitat (ODS 4, franja 101-200), Salut i Benestar (ODS 3, franja 201-300), Reducció de les desigualtats (ODS 10, franja 201-300) i Aliança per aconseguir els objectius (ODS 17, franja 201-300).

Ester Oliveras, vicerectora de Compromís Social i Sostenibilitat de la UPF, afirma que “Creiem que els resultats del rànquing mostren els fruits de la iniciativa Benestar Planetari i l'aposta contínua de la institució per avançar en les polítiques d'igualtat de gènere. Els dos són projectes universitaris de caràcter transversal amb potencial de transformació i d'impacte, comptant amb l'implicació de la comunitat universitària".

Número d'ODS Objectiu de Desenvolupament Sostenible Puntuació obtinguda Posició global
3 Salut i benestar 69 201-300 (1.101)
4 Educació de qualitat 68,4 101-200 (1.180)
5 Igualtat de gènere 66,7 91 (938)
10 Reducció de les desigualtats 59,2 201-300 (796)
13 Acció climàtica 68,1 87 (674)
16 Pau, justícia i institucions sòlides 80,9 76 (809)
17 Aliança per aconseguir els objectius 76,7 201-300 (1.438)

Entre parèntesi, el número total d’universitats que han presentat candidatura a l’ODS

En total, han participat en el rànquing més de 1.400 universitats (gairebé 300 més que l’any anterior) de 106 països diferents, i en la classificació general, la UPF se situa en la franja 201-300, mentre que l’any passat s’ubicava en la 101-200. A nivell estatal, un grup de sis universitats se situa en la franja 101-200, i a continuació ve un bloc de dotze centres, dins la franja 201-300, entre les quals la UPF.

El THE Impact Rankings inclou un total de 18 classificacions

Per poder-hi participar, cada universitat havia de presentar la seva candidatura, com a mínim, a tres ODS, a més de l’ODS 17, de compliment obligatori per a totes les institucions. Amb aquestes dades, THE ha elaborat dos tipus de llistes: una global (construïda a partir dels resultats de la universitat en els tres ODS en els quals ha obtingut millors resultats) i els rànquings específics de cada ODS (17 en total).

La puntuació global es genera a partir de la puntuació per a l'ODS 17 (22% de la puntuació global), més les tres millors puntuacions dels altres ODS per als quals les universitats han proporcionat dades (cadascun amb un valor del 26% sobre la puntuació total).

La classificació global està encapçalada per la Western Sidney University (Austràila), la Universitat Estatal d’Arizona (EUA) i la Universitat Occidental d'Ontario (Canadà). Completen les deu primeres posicions universitats del Regne Unit (2), i Aràbia Saudita, Nova Zelanda, Canadà, Malàisia i Japó (1).

Un rànquing que mostra el compromís de les universitats amb l’assoliment dels ODS

Els resultats del rànquing s’han fet públics en el marc de la celebració de la Innovation & Impact Summit de Times Higher Education (THE), que se celebra a Estocolm (Suècia) del 26 al 28 d’abril, sota el títol “What makes a successful innovation climate”.

D’acord amb THE, aquest rànquing respon a la necessitat de “mostrar com el sector de l’educació superior treballa per construir i fer possibles els objectius marcats per Nacions Unides”, a més de ser una oportunitat per destacar l’activitat d’una institució en àmbits no coberts per d’altres classificacions.

L’avaluació de cada ODS ha inclòs un ampli ventall d’indicadors qualitatius i quantitatius, proveïts per la pròpia Universitat i altres fonts externes, com per exemple Elsevier, soci de THE per al proveïment de les dades bibliomètriques i de producció científica.

Un element fonamental de l’avaluació ha consistit en què cada Universitat havia d’acreditar la veracitat de la informació que facilitava per la via d’enllaços a documents, webs o altra informació pública.

En el marc de les cimeres de THE, la UPF acollirà, els propers dies 16 i 17 de maig, la trobada "Alliances for the Future: Bridging Education Across Europe", organitzada conjuntament amb la xarxa d'universitats Eutopia, en què entre d'altres temes, s'abordarà la cooperació entre les institucions d'educació superior a Europa per avançar en els ODS.