Tesis doctorals

TFM i TFG

Estudiants en pràctiques

Nexus es concep com una plataforma per a la integració de joves investigadors en formació i en fase d'especialització on se'ls proporcioni una base teòrica i metodològica fonamental per emprendre altres estudis relacionats amb les temàtiques d'interès de el grup.

El caràcter interdisciplinari del grup ajuda els investigadors en formació a conèixer i desenvolupar noves propostes d'aproximació als seus interessos d'investigació, oferint-los una formació interdisciplinària integral.

El treball dels membres del grup amb fonts documentals d'arxius diversos i fonts primàries permet familiaritzar els joves investigadors en formació amb les fonts i a basar el seu treball en la documentació primària. També es presta especial atenció al seu estudi i disseminació mitjançant Humanitats Digitals, camp en què una dels membres de el grup és pionera en la seva introducció a la docència en el grau d'Humanitats i que ja ha col·laborat en la formació de diversos estudiants pre-doctorals i postdoctorals en centres internacionals.

D'altra banda, la formació i trajectòries internacionals dels membres de el grup garanteix els contactes amb la comunitat científica internacional, assegurant una visió i uns estàndards de formació i d'exigència reconeguts. Els investigadors en formació tenen amb això l'oportunitat de col·laborar en els projectes de recerca dels membres de l'equip del grup, en l'organització dels simposis i congressos vinculats, així com en les altres activitats formatives previstes (com tallers Webinar), de manera que puguin integrar-se en la discussió científica.

Gràcies a la trajectòria dels seus membres pel que fa a la captació de recursos en convocatòries competitives, Nexus ofereix als investigadors en formació l'oportunitat de participar i amb això aprendre a preparar sol·licituds de finançament competitives. En el transcurs del breu període de temps des de la seva creació, el grup ha incorporat a 6 investigadors que han obtingut beques post-doctorals competitives a nivell internacional (4 contractes Casa Sklowska-Curie), nacionals (Juan de la Cierva) i autonòmics (Beatriu de Pinós). Aprofitant l'entorn que Nexus els ofereix, aquests investigadors han començat a liderar l'organizacion d'activitats i han participat en l'edició i publicació dels resultats d'aquestes activitats.

A més, els membres de l'equip gaudeixen de relacions de col·laboració permanent amb nombrosos centres i departaments internacionals de major prestigi. La xarxa de contactes internacionals dels membres del grup i la seva participació en projectes europeus i nord-americans no només ha permès captar estudiants de doctorat i post-doctorals internacionals, sinó que ha facilitat que aquests puguin realitzar estades de recerca en centres de prestigi com ara el Department of Digital Humanities de l'King 's College (University of London), les universitats d'Oxford, Lisboa, Harvard, o al Max Planck Institut a Berlín.

El desenvolupament de l'activitat formativa en el si de el grup compta amb el suport de la UPF. El Department d'Humanitats proveeix d'un entorn institucional ideal per al desenvolupament de les capacitats investigadores i docents dels pre i post-doctorands. Amb una llarga experiència en atreure i captar talent internacional (el 15% dels seus professors són internacionals i el 34% ha rebut el seu doctorat d'una universitat no espanyola, figurant al núm. 1 de el rànquing de l'Estafis Educational Supplement en els darrers 5 anys ), la UPF i especialment el Departament d'Humanitats acull 14 MSC Action fellows. Institucionalment, la UPF també proporciona mitjans de treball adequats a tots els becaris FPI.

La vida del nostre grup de recerca "Nexus" en un departament d'Humanitats facilita un context interdisciplinari favorable per a disciplines com les històries social, de la cultura i de la ciència. L'Institut d'Història Jaume Vicens i Vives (IUHJVV-UPF) i el CER-Institut de Cultura gestionen sengles doctorats, un màster en Història de l'Món i un d'Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensaments. Els seus cicles de seminaris i activitats permeten als seus becaris i estudiants en formació presentar els seus resultats en un context de estimuladora exigència crítica. Els investigadors i estudiants vinculats a Departament d'Humanitats disposen d'un espai de treball propi amb equipament informàtic i d'una biblioteca especialitzada en història, en l'estudi de les religions des d'un punt de vista cultural (Biblioteca Haas) i en literatura, amb diversos fons especialitzats (Fons Micó, Fons Llovet, etc.). El Departament i els dos Instituts d'investigació adscrits disposen de diversos convenis d'intercanvi i col·laboració amb institucions nacionals i internacionals, dels quals poden beneficiar-se els investigadors en formació. Per completar aquesta formació, els becaris post-doctorals compten també amb un programa de Formació per a la Iniciació a la Docència (FIDU) i un centre de suport a la innovació docent i el desarrrollo d'eines tecnològiques (Placlick).