Vés enrere Dos centres educatius inicien un programa pilot pioner a Catalunya per millorar la pràctica educativa basada en evidències

El projecte es realitza en el marc d'una investigació del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i està impulsada pel programa RecerCaixa. Hi participen el Taller Ginebró, de Llinars del Vallès, i el C.E. Dolmen, de l'Hospitalet de Llobregat.
14.09.2017

Dos centres educatius catalans començaran el nou curs acadèmic havent-se format en tècniques per a la millora del disseny d'innovació educativa basada en evidències. Tots dos centres van participar el curs passat en el primer cicle del projecte d'investigació "COT: Comunitats de docència com a ciència de disseny informada amb dades i de pràctica contextualitzada", que coordina Davinia Hernández-Leo, professora del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, i que compta amb l'impuls del programa RecerCaixa.

El projecte COT persegueix que els professors puguin utilitzar la tecnologia per dissenyar activitats d'aprenentatge innovadores i recollir dades que permetin aportar evidències sobre el seu impacte en les experiències d'aprenentatge dels alumnes. Per a això, el projecte ofereix una plataforma tecnològica anomenada ILDE (entorn integrat per al disseny d'aprenentatge), on els professors poden documentar els seus dissenys juntament amb una anàlisi de les evidències recollides i compartir-los amb altres professors del seu centre. D'aquesta manera, els professors poden reflexionar conjuntament sobre com millorar les seves pràctiques docents en el marc de la seva comunitat educativa.

Els centres educatius que participen en el projecte són el Taller Ginebró (Llinars del Vallès) i el C.E. Dolmen (L'Hospitalet de Llobregat). El curs passat, els professors es van formar en eines integrades a la plataforma ILDE per al disseny d'activitats d'aprenentatge col·laboratiu i d'aprenentatge basat en problemes. Van utilitzar l'eina PyramidApp, que permet als alumnes utilitzar els seus dispositius mòbils per treballar una tasca inicialment de forma individual i, posteriorment, en grups, cada vegada més grans. D'aquesta manera, tots els alumnes tenen la possibilitat d'expressar les seves idees sobre el tema tractat i veure i discutir sobre les idees de molts dels seus companys, aconseguint-aprenentatges més eficaços.

Mentrestant, l'aplicació recull les dades de l'activitat perquè el professor pugui monitoritzar el que està passant en els grups, reaccionar quan sigui procedent, realitzar una discussió conjunta a l'aula després de l'activitat, etc. A més, l'eina ofereix una anàlisi de les dades recollides per reflexionar posteriorment sobre com ha anat l'activitat.

Durant el nou curs, el projecte té previst continuar donant suport al desenvolupament professional dels professors en aquests centres amb activitats de formació addicionals en metodologies d'aprenentatge centrades en l'alumne. A més, els professors continuaran recollint evidències de l'impacte de les innovacions, convertint-se, en definitiva, en investigadors -per a la millora- de la seva pròpia pràctica docent.

El programa RecerCaixa és una iniciativa impulsada per l'Obra Social "la Caixa" amb la col·laboració de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques, que té com a objectiu potenciar i fomentar la investigació d'excel·lència a Catalunya, incrementar el progrés social i econòmic, i millorar el benestar de les persones.