Vés enrere La revista Science destaca un projecte de la UPF centrat en la Recerca i Innovació Responsables

La secció ScienceCareers dedica un article a la Recerca i Innovació Responsables (RRI), un concepte que connecta la R+D+i amb la societat. El projecte europeu Institucions d'Educació Superior i Recerca i Innovació Responsables (HEIRRI) lluita per la integració de la RRI en l'educació universitària de futurs científics, enginyers i altres professionals.
25.01.2017

La revista científica Science, òrgan d'expressió de l'Associació Nord-americana per a l'Avanç de la Ciència (American Association for the Advancement of Science, AAAS), ha inclòs en la seva secció ScienceCareers un article centrat en la Recerca i Innovació Responsables (RRI), un concepte que fa referència a la necessitat que la R+D+i es comprometi més amb els valors, expectatives i necessitats de la societat i que per aconseguir-ho treballa sobre diferents dimensions (anticipació, transparència, diversitat, capacitat de resposta) i des de diferents fronts (participació ciutadana, ètica, accés obert i igualtat de gènere, entre d'altres).

HEIRRI

La ciència i la tecnologia suposen una important font de coneixement, benestar i progrés, però alhora s'associen també a riscos i dilemes de molts tipus. El sistema d'R+D+i ha de saber reconèixer les demandes de la societat i treballar en paral·lel de manera responsable. En aquest escenari neix el concepte de la Recerca i Innovació Responsables (Responsible Research and Innovation, RRI), que busca un major compromís de la R+D+i amb la societat (cap a on vol i no vol dirigir-se, quins són els principals problemes i expectatives de futur sobre els que treballar, com desitgem que es facin les coses durant tot el procés de la R+D+i, quins són els nostres valors compartits).

El 2013, la Comissió Europea (CE) va donar una empenta a tots aquests temes situant-los dins d'un marc polític comú com a part del projecte Horitzó 2020 (H2020), el programa de finançament de la CE per a la investigació i la innovació. Com la CE la defineix actualment, la RRI és sobretot un enfocament inclusiu de la recerca i la innovació que apunta a alinear millor el seu procés i resultats amb els valors, necessitats i expectatives de la societat europea.

Representants projecte HEIRRI - UPFEntre els projectes destacats per ScienceCareers s’hi troba Institucions d'Educació Superior i Recerca i Innovació Responsables (Higher Education Institutions & Responsible Research and Innovation, HEIRRI), liderat pel Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la UPF (CCS- UPF). L'objectiu del projecte europeu HEIRRI és fomentar la integració de l'ensenyament de la RRI en l'educació universitària de futurs científics, enginyers i altres professionals involucrats en la R+D+i.

Tal com declara Gema Revuelta, coordinadora principal de HEIRRI i directora del CCS-UPF, “El concepte de Recerca i Innovació Responsables, o RRI, sol tenir molt bona acollida entre els investigadors. El problema es presenta quan aquests ho volen portar a la pràctica, ja que de vegades pot semblar ambigu i poc concret. Per facilitar que els futurs investigadors i innovadors sàpiguen realment integrar la RRI en la seva pràctica professional, HEIRRI està elaborant assignatures i materials docents per a tots els nivells de l'ensenyament universitari (grau, màster, doctorat, cursos d'estiu i MOOC). Els materials es difondran de manera gratuïta i en accés obert. A més, perquè el projecte i els seus materials siguin coneguts i utilitzats àmpliament a Europa i en qualsevol racó del món, s'està implementant un treball conjunt molt intens amb les principals xarxes internacionals d'universitats”.

I afegeix, “el fet que una revista com Science el valori suposa un reconeixement explícit sobre la importància de la RRI i una plataforma inigualable per assegurar la visibilitat i difusió d'aquest moviment.”

Quatre universitats de diferents països d'Europa (UPF, Universitat de BergenUniversitat d'Aarhus, i Universitat d'Split), un centre de recerca (Institut d'Estudis Avançats de Viena), la xarxa europea de centres científics i museus (ECSITE) , l’Obra Social "la Caixa" (OSLC), l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i la companyia privada Innovatec formen el consorci del projecte HEIRRI, iniciat al setembre del 2015. Per part de la UPF participen també membres del Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut, juntament amb investigadors del Departament de Tecnologies de la Informació i la Comunicació. El projecte HEIRRI està finançat pel programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea i compta amb un pressupost d'1 milió i mig d'euros i 3 anys de durada.