Vés enrere La rectora de Nadal reivindica al Parlament el rol necessari i transformador de la UPF per fer front als reptes de futur

De Nadal defensa el paper capdavanter de la UPF en recerca i captació de talent, i entoma els reptes que planteja la societat amb “exigència i autocrítica”.

Demana en seu parlamentària que es respecti l’heterogeneïtat del sistema i defensa el valor afegit de cadascuna de les universitats públiques catalanes.

La rectora reclama també un finançament no finalista que tingui en compte els bons resultats relatius obtinguts i promogui el rendiment de comptes.

12.03.2024

Laia de Nadal, rectora de la Universitat Pompeu Fabra, ha reivindicat avui al Parlament el paper capdavanter de la UPF pel que fa a la recerca i la captació de talent, basat en un model d’universitat singular consolidat.

Segons la rectora, per mantenir el model d’èxit que caracteritza la UPF cal que el Parlament vetlli per l’heterogeneïtat del sistema i ha defensat, alhora, el paper de cadascuna de les universitats del sistema català. “Viure en un entorn homogeneïtzador no ens permet oferir el que la societat requereix. Necessitem més marge de maniobra i més flexibilitat”, ha argumentat.

Durant la seva compareixença davant la Comissió de Recerca i Universitats  ha explicat quins són els principals reptes de la universitat d'acord amb els sis pilars fundacionals de la institució: ser una universitat pública al cor de Barcelona, amb una aposta estratègica per la captació i retenció del millor talent, orientada a la qualitat i en impulsar allò que la fa forta i diferent, catalana amb vocació internacional, amb un model docent únic i dinàmic i intensiva en recerca.

En aquest sentit, la rectora ha destacat el fet que la UPF ha estat, des de 2012, sempre per sota de la mitjana del sistema universitari català pel que fa a finançament públic, i per això, ha demanat un millor finançament, estable en el temps, menys finalista i que tingui en compte tant els bons resultats relatius obtinguts com el retorn que fa la UPF a la societat. De Nadal ha incidit en la necessitat de més autonomia per “gestionar-nos millor i més eficientment”, acompanyada sempre “d’un rigorós retiment de comptes a posteriori i amb conseqüències”.

Un model singular ja consolidat

Laia de Nadal ha detallat alguns dels indicadors que fan de la UPF una universitat referent en convocatòries competitives de recerca. Representant el 8% del sistema, la UPF és la primera universitat catalana en captar ICREA, i la primera amb professors reconeguts amb ICREA Acadèmia, la primera universitat espanyola en la captació d’ajuts Ramón y Cajal i Juan de la Cierva, i la tercera en beques Marie-Curie. “Tenir recursos per captar i retenir el millor talent internacional és la base de l’èxit d’una universitat”, ha assegurat, “si fem bé la captació de talent, tota la resta funciona”.

En la compareixença en comissió, la rectora ha reivindicat el rol de la UPF al sistema universitari català

De Nadal ha subratllat el format singular de departaments com a element clau en la captació de finançament: la UPF és la primera universitat espanyola en captació de finançament més alt per PDI (60 milions d’euros) i amb percentatge d’obtenció de projectes ERC (6% a la UPF enfront de l’1% del sistema universitari català). A més, un 25% dels departaments han estat acreditats com a unitats d’excel·lència María de Maeztu. “Constituir-nos en un nombre reduït de departaments ens ha permès ser competitius en aquests àmbits”, ha indicat.

En aquest sentit, per a la rectora de la UPF és fonamental la tasca del personal tècnic, de gestió, d’administració i de serveis en l’ecosistema de la universitat, i ha posat l’accent en el fet que la UPF s’ha convertit en un model d’universitat pel que fa a gestió i eficiència de la recerca.

Pas ferm contra les males pràctiques

Tanmateix, la rectora de la UPF ha entomat amb “exigència i autocrítica” la necessitat de “fer front amb determinació” als reptes que planteja la universitat del futur.

En resposta a les preguntes formulades pels diputats amb relació al règim d'incompatibilitats del Personal Docent i Investigador, de Nadal ha anunciat que la UPF ha fet arribar al col·lectiu de professors un recordatori sobre el règim d’incompatibilitats. Alhora, ha posat sobre la taula la reforma de la llei que les regeix: “Si volem una universitat oberta a la societat i que els professors no es tanquin en ells mateixos, és necessari que els legisladors la facin evolucionar”.

En un exercici d’autocrítica, la rectora ha refermat la determinació de la UPF per mantenir el seu prestigi “com una universitat rigorosa i transparent”, alhora que ha subratllat l'obligació de ser-ho “per part de la institució i de tots els treballadors de la casa”. Per tant, s’ha compromès a continuar reforçant els mecanismes d’informació als treballadors i ha garantit que “serem el màxim d’autoexigents”.

Compareixença completa

04. Educació de qualitat