Vés enrere Premiats dos investigadors postdoctorals de la UPF amb les beques Junior Leader de la Fundació La Caixa

Joshua Frenster i Gonzalo Ortiz, investigadors al Departament de Medicina i Ciències de la Vida, són premiats amb una dotació econòmica pels seus projectes de recerca de 305.100 euros durant tres anys

13.03.2024

La Fundació ”la Caixa” ha atorgat una quarantena de beques postdoctorals a joves investigadors excel·lents, dos dels quals de la UPF. Les beques Junior Leader ofereixen uns competitius salaris, a més de formació transversal centrada, principalment, en potenciar carreres científiques independents, i en fomentar la innovació i el lideratge, i són atorgades a investigadors excel·lents perquè duguin a terme els seus projectes en universitats i centres de recerca d’Espanya i Portugal.

Els investigadors premiats de la UPF són Joshua Frenster i Gonzalo Ortiz, investigadors al Departament de Medicina i Ciències de la Vida. L’acte d’entrega de les beques va tenir lloc aquest dimarts al Museu de la Ciència CosmoCaixa de Barcelona, i va comptar amb la presència institucional de la vicerectora de Recerca, Cristina Pujades.

El programa de beques ha estat cofinançat per la Comissió Europea a través de les Accions Marie Skłodowska-Curie, en el marc del programa Horizon 2020. Els àmbits d’investigació dels beneficiaris són les ciències de la salut i la vida, la tecnologia, la física, l’enginyeria i les matemàtiques. Tenen una dotació econòmica de 305.100 euros per cadascuna de les beques durant tres anys, i s’hi han presentat prop de 550 candidats.

Recerca cel·lular centrada en gastruloides i desenvolupament dels òrgans dels vertebrats

Frenster es va graduar en Bioquímica i Biologia Cel·lular per la Universitat Jacobs de Bremen. Des del 2020, és Doctor per l'Escola de Medicina de la Universitat de Nova York, on va treballar amb Dimitris Placantonakis estudiant el paper d'un receptor orfe d'adhesió acoblat a la proteïna G en cèl·lules mare de glioblastoma derivades de pacients.

Amb experiència en biologia de cèl·lules mare, biologia del càncer i senyalització cel·lular, va decidir unir-se a l'equip d'Alfonso Martínez Arias a Barcelona el 2022, per descobrir més sobre el seu model de gastruloides, un model in vitro de desenvolupament embrionari primerenc basat en cèl·lules mare embrionàries. Aquí, utilitza els gastruloides per estudiar la competència en el desenvolupament cel·lular, ja que els mecanismes pels quals les cèl·lules comparen la seva aptitud amb les seves veïnes i regulen el seu propi creixement i mort s'assemblen a les vies que el càncer utilitza per a hiperproliferar.

Tots dos becats desenvolupen la seva recerca al Departament de Medicina i Ciències de la Vida

Per la seva banda, Ortiz és biotecnòleg i ha completat un programa de màster en Medicina Molecular a la Charité Universitätsmedizin de Berlín i un doctorat en Neurociència a l'Ecole Normale Supérieure de París. A la UPF estudia com es forma el cervell dels vertebrats i com adquireix diversitat cel·lular durant el desenvolupament embrionari.

El seu objectiu és estudiar processos cel·lulars per entendre com les línies cel·lulars configuren el desenvolupament d'un òrgan, utilitzant imatges d'alta resolució i eines computacionals per extreure coneixements biològics. A més, combina aquesta informació amb l'avaluació dels mecanismes moleculars que regulen la neurogènesi. Pretén no només estudiar a fons els mecanismes que generen la sorprenent diversitat cel·lular del cervell dels vertebrats sinó també generar diferents eines d’estudi obertes a la comunitat científica.

03. Salut i benestar

Per a més informació