Vés enrere Premiat el projecte PrainEye, per mesurar la pressió intracranial de forma no invasiva, d’una assignatura del grau en Enginyeria Biomèdica

És el projecte guanyador de l’assignatura Introducció als Dispositius Mèdics i al seu Disseny, de quart curs del grau en Enginyeria Biomèdica de la UPF. En el marc d’aquesta assignatura, els estudiants desenvolupen anualment projectes per dissenyar dispositius tecnològics que responguin a diferents necessitats clíniques.

El projecte PrainEye ha guanyat el premi a la millor proposta de dispositiu tecnològic dins de l’assignatura Introducció als Dispositius Mèdics i al seu Disseny (IMDD) del grau en Enginyeria Biomèdica. PrainEye planteja la creació d’un dispositiu mèdic per monitoritzar de forma no invasiva la pressió intracranial (PIC), cosa que podria reduir significativament els riscos associats als mesuraments de la PIC i facilitar el seguiment i diagnòstic de malalties neurològiques com la hidrocefàlia.

La proposta guanyadora l’han presentada els estudiants Mariam Coris, Paul Cozmuta, Natàlia Franco, Arig Kamalmaz, Alba Roca, Roger Torra i Patricia Mª Barrufet. Estudiants de l'assignatura IMDD desenvolupen anualment dissenys de nous dispositius mèdics per millorar el tractament de diferents malalties i el benestar dels pacients. Cada curs, s’escull una proposta guanyadora d’entre els diferents projectes presentats, enguany un total set.

En aquesta edició, els membres de l’equip guanyador han rebut com a premi la inscripció al programa d’incubació Start-UPFlama, impulsat per la Unitat d’Innovació-UPF Business Shuttle. El programa s’adreça a l'alumnat de grau i alumni de la UPF i del TecnoCampus amb passió per l'emprenedoria, per ajudar-los a transformar les seves idees en realitats empresarials sòlides i sostenibles i dotar-los dels coneixements i les capacitats necessàries per afrontar amb èxit reptes empresarials.

El projecte premiat, PrainEye, ha estat elegit per un jurat format per experts i professionals en l’aplicació de la tecnologia al sector clínic. El jurat d’aquesta edició l’han conformat Noemí Balà Palasí (CTO i cofundadora de la companyia Aortyx), Javier Jiménez (CEO i fundador de NewBorn Solutions, actualment Kriba), Miguel Salas (Innovation Senior project manager a Biocat) i Carlos Sisternas (Director de FENIN Catalunya).

La proposta premiada pel jurat d’aquesta edició planteja la creació d’un dispositiu tecnològic que eliminaria la necessitat de realitzar procediments quirúrgics per a la inserció de catèters que mesurin la pressió intracranial, ja que seria possible fer-ho de manera no invasiva. Això obriria la possibilitat de mesurar i monitoritzar la PIC entre un major nombre de persones, ja que els mètodes més invasius no es poden aplicar sobre pacients amb condicions de salut que ho desaconsellin. D’aquesta manera, s’estendrien els beneficis que comporta la monitorització de la pressió intracranial, per exemple en matèria de prevenció.

A més, el dispositiu dissenyat per a aquest projecte és lleuger i permetria als pacients gaudir d’una major llibertat de moviments i autonomia durant el mesurament de la PIC en relació als mètodes actuals, que normalment impliquen la introducció d’un catèter intracranial. En definitiva, es tracta d’un projecte que promou un nou enfocament del tractament i seguiment de les condicions neurològiques crítiques, a partir de tècniques no invasives, per facilitar una atenció mèdica més segura i centrada en el pacient.

Patricia Mª Barrufet, representant del projecte PrainEye: “Amb el desenvolupament pràctic del projecte, hem adquirit una visió integral sobre els múltiples aspectes involucrats en la creació de solucions innovadores en l’àmbit de la salut”

En representació de l’equip del projecte PrainEye, Patricia Mª Barrufet, destaca el que han après dissenyant aquesta proposta mentre cursaven l’assignatura Introducció als Dispositius Mèdics i al seu Disseny: “Aquesta assignatura ens ha ofert perspectives molt valuoses sobre el món del disseny i la implementació de dispositius mèdics. Amb el desenvolupament pràctic del projecte, hem adquirit una visió integral sobre els múltiples aspectes involucrats en la creació de solucions innovadores en l’àmbit de la salut”.

Un exemple d’innovació docent i de compromís amb la salut i el benestar

Introducció als Dispositius Mèdics i al seu Disseny és una assignatura de quart curs d’Enginyeria Biomèdica, un dels cinc graus de l’Escola d’Enginyeria de la UPF, que enguany celebra els seus 25 anys. Alhora, és un exemple de les pràctiques d’innovació docent que impulsa l’Escola d’Enginyeria perquè l’alumnat apliqui el seus coneixements en el desenvolupament de projectes que millorin el benestar social i planetari, en aquest cas en l’àmbit de la salut.

L’assignatura, coordinada pel catedràtic Antoni Ivorra, vol dotar l’alumnat de coneixements dels mecanismes tecnològics necessaris per desenvolupar dispositius mèdics i de conceptes bàsics sobre com comercialitzar-los. Durant l’assignatura, que s’imparteix als campus del Poblenou i del Mar, els estudiants desenvolupen una proposta de dispositiu mèdic durant un trimestre. Per això, identifiquen i validen una necessitat clínica; ideen un dispositiu mèdic per donar-hi resposta; analitzen aspectes normatius, de propietat intel·lectual, comercials i empresarials; realitzen proves de concepte; i preparen una proposta de desenvolupament futur per optar a un premi competitiu.

Posteriorment, l’alumnat ha de fer una presentació del projecte, que es planteja amb l’objectiu de convèncer possibles inversors o companyies i clíniques del sector mèdic dels seus beneficis. Per a aquesta presentació, l’alumnat pot exposar una demo o prototip. Les presentacions dels projectes desenvolupats durant el primer trimestre d’aquest curs van tenir lloc el 4 de desembre de 2023 i, posteriorment, es va premiar la proposta guanyadora.

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat