Vés enrere La Biblioteca de la UPF posa a l’abast de tothom un recull d’obres per contextualitzar els conflictes russoucraïnès i israelianopalestí

Es tracta dels prestatges virtuals “La guerra russoucraïnesa“, actualitzat amb motiu del seu segon aniversari, i “El conflicte Israel-Palestina”, aquest darrer complementat amb una exposició de llibres presencial al CRAI/Biblioteca de la Ciutadella.

21.03.2024

La Biblioteca de la UPF, a partir dels seu fons bibliogràfic, ha creat dos prestatges virtuals sobre dues de les guerres que centren l’actualitat internacional: se centren en els conflictes entre Israel i Palestina, que es complementa amb una exposició de llibres presencial, i entre Rússia i Ucraïna, coincidint amb els dos anys des que es va iniciar, i que actualitza el prestatge que es va crear quan va esclatar la confrontació.

“La Biblioteca vol ajudar a aportar coneixement i informació sobre els orígens i la complexitat de conflictes actuals que ens preocupen a tots. En aquest sentit, a partir dels nostres fons bibliogràfics, hem creat aquests dos prestatges virtuals i l’exposició presencial. Esperem que aquestes accions resultin d’interès i d’utilitat a la nostra comunitat universitària i a la ciutadania en general”, afirma Anna Magre, directora de la Biblioteca de la UPF.

Anna Magre: “La Biblioteca vol ajudar a aportar coneixement i informació sobre els orígens i la complexitat de conflictes actuals que ens preocupen a tots"

Aquestes accions s’emmarquen en la iniciativa La UPF per la pau, que ofereix informació sobre campanyes i accions que es porten a terme entorn els conflictes actuals, a més d’articles d’opinió i comunicats institucionals. Així, la Universitat vol mostrar el seu rebuig a la vulneració dels drets humans, i advoca per abordar els conflictes polítics o territorials des del diàleg i el respecte cap els pobles i les minories.

El conflicte entre Israel i Palestina: prestatge virtual i exposició presencial

El conflicte entre Israel i Palestina, amb arrels profundes en les reclamacions històriques i culturals de les dues comunitats, es remunta a finals del segle XIX. El prestatge virtual, a través d'una extensa recopilació de documents, convida a explorar a fons tant els orígens i les conseqüències d'aquesta disputa, com els esdeveniments més recents.

El prestatge "El conflicte Israel-Palestina", que es complementa amb documentals, reculls de notícies, programes de televisió i altres recursos web, s’estructura en sis apartats: obres generals; el conflicte araboisraelià fins a la Intifada del 1987; el conflicte araboisraelià des de la Intifada del 1987; l'ocupació israeliana i les seves conseqüències a Palestina; l’ocupació israeliana i les seves conseqüències a Israel, i les relacions internacionals.

D’altra banda, el prestatge es presenta també en format presencial a la Biblioteca/CRAI de la Ciutadella del 18 de març al 7 d’abril del 2024, durant l’horari d’obertura de les instal·lacions.

Actualització del prestatge virtual sobre al guerra entre Rússia i Ucraïna

Amb motiu del segon aniversari de la guerra entre Rússia i Ucraïna, la Biblioteca ha actualitzat el seu prestatge virtual “La guerra russo-ucraïnesa”. Aquesta renovació ha consistit en la incorporació de nous documents seleccionats i noves fonts, amb l’objectiu de proporcionar una visió més completa dels esdeveniments vinculats recentment a aquest conflicte.

El prestatge inclou estudis de diferents experts que analitzen la història d’aquests països i de les regions del voltant, les seves relacions, l’aparició de la identitat nacional ucraïnesa, les estratègies geopolítiques, la transformació dels discursos, la influència de la Unió Europea i de l’OTAN i els personatges protagonistes d’aquesta guerra amb repercussions a escala global.

El prestatge està estructurat en cinc grans apartats: la Rússia postsoviètica; la Ucraïna postsoviètica; l'agenda oriental postsoviètica de la UE i l'OTAN; el conflicte russo-ucraïnès abans del 2022, i el conflicte de 2022-2023.

Els prestatges virtuals de la Biblioteca de la UPF són seleccions de recursos del fons publicats amb motiu d'una efemèride o d’un esdeveniment. Es poden consultar per tema o navegar entre tots els que hi ha disponibles. A cada prestatge s’hi indica el motiu pel qual es va elaborar, la data i el contingut. De cada document es pot veure la coberta o la caràtula, llegir-ne una breu descripció i accedir a l’UPFinder (el cercador de tots els continguts de la Biblioteca, en paper i electrònics) per localitzar-lo.

16. Pau, justícia i institucions sòlides

Per a més informació