Vés enrere Una tesi analitza com els joves musulmans concilien deures religiosos i vida quotidiana a Espanya

La tesi doctoral, sota el títol "Individualization of muslim religious practices: contextual creativity of second-generation Moroccans in Spain", és obra de Mohammed Hicham El-Bachouti. Ha estat dirigida pel professor Ricard Zapata Barrero, i presentada al Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF.
31.05.2017

Coincidint amb l’inici del Ramadà, una tesi doctoral presentada el passat mes de març a la Universitat Pompeu Fabra tracta sobre l'estudi de les minories musulmanes i de les seves pràctiques religioses en contextos seculars a Espanya, amb les ciutats de Barcelona i de Madrid com a casos d’estudi.

La recerca, que fa una aportació en el marc d’una tendència d’individualització a l’hora d’abordar les pràctiques religioses, especialment enfocada en la segona generació, intenta respondre la pregunta “Com concilien els joves musulmans els seus deures religiosos amb la seva vida quotidiana en la societat espanyola contemporània?

La tesi, que porta per títol Individualization of muslim religious practices: contextual creativity of second-generation Moroccans in Spain, ha estat escrita per Mohammed Hicham El-Bachouti, sota la direcció del professor Ricard Zapata Barrero, director del GRITIM-UPF, i presentada al Departament de Ciències Polítiques i Socials.

L’estudi s’inicia a través de la formulació d’una “teoria de la individualització”, i l’anàlisi de la literatura que hi ha al darrere. Seguidament, l’autor fa diverses entrevistes i contextualitza aquesta individualització a Europa, a partir del testimoni de marroquins de segona generació a Espanya.

Segons l’autor, la individualització no és tant producte de la bretxa generacional, com s’assenyala habitualment, sinó del que ell anomena “creativitat contextual”, un conjunt limitat d’opcions religioses que el jove pren per acomodar-se entre les exigències de la religió i el context on viu. Aquestes opcions no es tradueixen en la secularització individual, sinó en l’expressió de limitacions, en lloc de llibertats.

Finalment, per convidar els entrevistats a compartir les seves experiències d’individualització i les seves trajectòries, i copsar com té lloc aquesta conciliació entre deures religiosos i vida quotidiana, el projecte invoca dues pràctiques específiques: les oracions diàries i les interaccions socials (escola, treball, comunitat).

L’autor ha escollit aquests dos àmbits perquè són un exemple de la lluita diària contínua per a aquelles persones que intenten donar cabuda a la vegada als drets religiosos i a les interferències socials.

La tesi número 27.000 publicada al repositori TDX

Aquesta és la tesi número 27.000 publicada al TDX (la UPF ja hi té actualment 1.604 tesis), un repositori cooperatiu que conté, en format digital, tesis doctorals llegides a les universitats de Catalunya, i que permet accedir a més de 92.000 tesis d'altres universitats espanyoles.

Segons El-Bachouti, "el TDX m'ha ofert l'oportunitat d'aprofitar els beneficis de la riquesa de coneixements que es produeixen sense les limitacions que tenen altres formes tradicionals de fer recerca, així com construir i innovar de manera eficient”.