Vés enrere La Ruta Pompeu Fabra es passeja pels principals escenaris barcelonins vinculats a la vida i l’obra del filòleg

La ruta guiada, que es fa a peu, inclou set punts d'interès, i ha estat impulsada per la Càtedra Pompeu Fabra. Està pensada per a grups i per al públic general, i s'ofereix la possibilitat de visitar altres localitats relacionades amb la trajectòria vital del Mestre.
12.01.2017

Ja s’ha posat en marxa a la ciutat de Barcelona la Ruta Pompeu Fabra, una ruta cultural, a peu, que evoca els episodis i els espais més rellevants entorn de la vida i l’obra del filòleg, i que ha estat impulsada per la Càtedra Pompeu Fabra de la UPF, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).

És la primera vegada que es fa una ruta d’aquestes característiques a Barcelona, seu de l’activitat principal de Fabra, que mostri el seu vincle amb la ciutat, en la qual continuen visibles part dels espais relacionats amb la seva trajectòria professional i vital.

I és que, com afirma M. Teresa Cabré, catedràtica de Lingüística i Terminologia de la UPF i directora de la Càtedra Pompeu Fabra, aquesta iniciativa feia falta: “La idea va sorgir durant les conclusions de la primera jornada de la Càtedra, a principis de novembre del 2015, quan es va pensar que era una bona manera de promoure i difondre la figura de Pompeu Fabra”. Segons la professora Cabré, “la Càtedra es va posar en contacte amb l’IEC, i es va decidir tirar endavant la iniciativa”.

Una ruta a peu per la ciutat amb set punts d’interès

El recorregut inclou set punts d’interès, vinculats a la infància, els estudis i el lleure del Mestre, i vol mostrar la seva relació amb diferents institucions amb les quals va estar estretament vinculat.

La ruta comença a plaça Catalunya, des d’on s’expliquen els primers anys de vida del filòleg al barri de Gràcia, i seguidament transcorre pels carrers de les Moles (la família de Pompeu Fabra es trasllada a viure en aquest carrer l’any 1883) i de Portaferrissa, on hi va haver una de les seus de l’Avenç, una plataforma de progrés i catalanitat de la qual va formar part.

L’itinerari continua pel carrer del Paradís, seu del Centre Excursionista de Catalunya; el carrer de Bisbe Caçador, seu de la Reial Acadèmia de Bones Lletres; l’actual Teatre Principal, a la Rambla, on estava ubicat l’Ateneu Barcelonès, i acaba al carrer del Carme, a l’Institut d’Estudis Catalans.

La Ruta Pompeu Fabra, complementada amb un mapa interactiu que inclou imatges, textos i àudios diversos, té una durada aproximada de dues hores, amb un cost de sis euros i mig, i també hi ha la possibilitat de fer-la en castellà, francès i anglès.

Opcions per a grups, per al públic general, i de visites més enllà de Barcelona

La ruta es pot concretar, de dilluns a divendres, per a grups (centres d’ensenyament, escoles d’adults, casals per a la gent gran, etc) amb una previsió de dies indicada a la web, però hi ha flexibilitat, en funció de la disponibilitat.

Per al públic general, la ruta s’ofereix en diumenge, a les 11.00 hores, amb periodicitat bimestral: després de l’estrena oficial, que es va fer el passat 27 de novembre del 2016, les següents rutes tindran lloc el 5 de febrer i el 30 d’abril del 2017.

Mònica Montserrat, consultora a la UOC i coordinadora del Postgrau de Correcció i Assessorament Lingüístic de la UAB, i David Paloma, professor de llengua catalana a la UAB, són els dissenyadors de la ruta. Així mateix, són els guies que acompanyen els participants a través de la ciutat: posen en relació la figura de Fabra amb els seus coetanis i la situen dins el context històric.

Mònica Montserrat ens parla de com va anar l’estrena de la ruta per Barcelona, el passat mes novembre: “La valoració que fem de la primera experiència amb un grup obert és excel·lent. Vam ser una vintena de persones i el bon temps que ens va acompanyar encara la va fer més agradable”.

Com afirma M. Teresa Cabré, “David Paloma i Mònica Montserrat, presents a la primera jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, ja havien posat en marxa una idea semblant, i van agafar amb moltes ganes la iniciativa de la proposta”.

A banda de l’itinerari per Barcelona, la Ruta Pompeu Fabra ofereix també la possibilitat de fer excursions amb autocar a Prada de Conflent, on Fabra és enterrat. La primera ruta oficial a aquesta localitat, amb la inscripció oberta, serà el proper 18 de febrer. També hi ha en preparació dues rutes més: a Badalona (ciutat en la qual el gramàtic va residir uns anys) i a Sant Feliu de Codines (on va viure just abans d’exiliar-se, el 1939), que s’oferiran properament.

La Càtedra Pompeu Fabra, organitzadora de la ruta, va ser creada amb el suport del Consell Social de la UPF i és una dels projectes singulars que implusa UPFund – Patrocini i Mecenatge. El seu principal objectiu és mostrar de cara a la societat el compromís explícit de la Universitat Pompeu Fabra amb la llengua i la cultura catalanes.

> Vídeo emès per BTV sobre la primera ruta Pompeu Fabra del passat 27 de novembre