Vés enrere L'Institut Nacional de Seguretat i Higiene en el Treball distingeix un estudi sobre la influència de les creences culturals en la salut

El Premi Barcelona a la Millor Tesi Doctoral en Prevenció de Riscos Laborals s'ha lliurat avui a Sergio Vargas-Prada pel seu estudi centrat en el rol que juguen les creences culturals sobre la salut en el dolor de tipus músculo-esquelètic.
26.10.2016

Sergio Vargas-Prada amb el Premi Barcelona a la Millor Tesi Doctoral en PRLSergio Vargas-Prada ha estat guardonat amb el Premi Barcelona a la Millor Tesi Doctoral en Prevenció de Riscos Laborals (PRL) pel seu treball Role of psychological and culturaly influenced risk factors on symptoms and disability for musculoskeletal disorders. CUPID study (Spain), realitzat durant el seu doctorat en Biomedicina a la Universitat Pompeu Fabra. El lliurament del premi s'ha dut a terme avui, 26 d'octubre, al Centre Nacional de Condicions de Treball de Barcelona.

Vargas-Prada ha centrat la seva recerca en el paper que juguen les creences culturals sobre la salut, la tendència a reportar símptomes somàtics, i la salut mental sobre els símptomes músculo-esquelètics i la discapacitat associada a aquests en una cohort de treballadors espanyols. Segons els seus resultats, els factors psicològics individuals com la tendència a reportar símptomes somàtics i la salut mental autopercebuda, així com aquelles creences sobre la salut que tenen una clara influència cultural, juguen un paper important en el desenvolupament i la persistència de dolor músculo-esquelètic. No obstant això, la seva influència és menor en l'ocurrència i la preocupació dels símptomes, i més en la discapacitat que causen.

“Els resultats d'aquesta tesi reforcen l'enfocament biopsicosocial en què s'han de basar les estratègies de prevenció i maneig de la discapacitat associada als trastorns músculo-esquelètics, on els factors psicològics i socials, a més dels factors biològics clàssicament associats al dolor músculo-esquelètic, exerceixen un paper fonamental en el tractament i pronòstic de la malaltia”, comenta Vargas-Prada. “Les creences negatives sobre les causes del dolor i el pronòstic, l’estat d’ànim baix i la tendència a reportar símptomes somàtics podrien considerar-se objectius potencials per a les intervencions orientades a prevenir la discapacitat per dolor músculo-esquelètic sobre els treballadors, els empresaris i els sistemes de seguretat social. L’ús de la pràctica basada en l’evidència ha de ser considerada una prioritat”.

Sergio Vargas-Prada va fer la seva tesi doctoral al Centre d'Investigació en Salut Laboral (CiSAL) del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF, tutelat pels investigadors Consol Serra, actual directora del CiSAL, i José Miguel Martínez.

Premio Barcelona a la Mejor Tesis Doctoral en PRLEl Premi Barcelona a la Millor Tesi Doctoral en PRL és convocat anualment per premiar les millors tesis doctorals en la temàtica de prevenció de riscos laborals, aprovades en els últims cinc anys a partir de la data de la convocatòria, i que van obtenir com a nota final el cum laude. Una comissió designada per a cadascuna de les tres especialitats valora l'aportació científica derivada d'aquestes tesis i en selecciona les millors.

Es tracta d'una iniciativa de l'Institut Nacional de Seguretat i Higiene en el Treball, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya, amb la col·laboració de la Fundació Prevent i que té la finalitat de contribuir a l'estudi i la investigació de la seguretat i salut laboral. Aquest any, el lliurament del premi s'ha emmarcat en la jornada tècnica "La riquesa de les edats a la feina", organitzada per l'Institut Nacional de Salut i Higiene en el Treball i el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social d'Espanya.

Treball de referència: Vargas-Prada Figueroa, Sergio. Role of psychological and culturaly influenced risk factors on symptoms and disability for musculoskeletal disorders. CUPID study (Spain).