Vés enrere Una lectura inèdita i transversal de la història del cinema

Una lectura inèdita i transversal de la història del cinema

Motivos visuales del cine (Galaxia Gutenberg, 2016), una obra els editors de la qual són Jordi Balló (UPF) i Alain Bergala (Universitat de Rennes 2) que recull les aportacions de seixanta experts vinculats a aquests centres. La presentació va tenir lloc el 28 de juny a l’auditori de la Fundació Tàpies.

29.06.2016

Dimarts 28 de juny, a les 19.00 hores, a l’auditori de la Fundació Tàpies, va tenir lloc la presentació del llibre Motivos visuales del cine (Galaxia Gutenberg, 2016), una iniciativa del Grup de Recerca CINEMA del Departament de Comunicació de la UPF, en col·laboració editorial amb la Universitat Rennes 2 i amb la participació de seixanta professors vinculats a aquests dos centres de recerca i  també de Girona, Tolosa i París. Una activitat organitzada pel Col·lectiu d’Investigació Estètica dels Mitjans Audiovisuals (CINEMA) en col·laboració amb Galàxia Gutenberg.

L’acte va comptar amb la presència dels editors de l’obra, Jordi Balló i Alain Bergala, i una part significativa dels seus autors que plegats van reflexionar en veu alta sobre aquesta forma de representació que proposa una lectura inèdita i transversal de la història del cinema.

Els autors del llibre parteixen de la qüestió: “Per què, més enllà d’autors, països i èpoques,  relacionem determinades imatges en pel·lícules radicalment diferents?" Els experts proposen que és perquè aquestes imatges connecten amb un imaginari i tradició iconogràfica que remet a motius visuals recurrents que són afins al llenguatge del cinema: la finestra, el clatell, l’escala, el mirall, el duel, la cicatriu, la destrucció del decorat, el laberint, el crit, l’horitzó i molts altres dels quals se’n parla en aquesta obra.

Motius visuals que, en les reiterades repeticions i diferències, aviven el record emocional de l’espectador més enllà de qualsevol classificació, amb la qual cosa es proposa pensar la història del cinema a través d’algunes formes insistents que resisteixen el pas del temps i que s’encadenen amb d’altres de noves.

Jordi Balló (Figueres, 1954), doctor en Comunicació Audiovisual per la UPF, imparteix docència de diferents assignatures relacionades amb el cinema i els nous formats televisius en el grau en Comunicació Audiovisual de la Facultat de Comunicació i en el màster en Estudis de Cinema i Audiovisual Contemporani de la Universitat.

Director i impulsor del màster en Documental de Creació de l'IDEC-UPF des dels seus orígens, el curs 1998-1999, és en aquest marc que ha participat en alguns dels projectes més renovadors del cinema espanyol dels darrers anys.

Obra de referència:

Jordi Balló, Alain Bergala, eds.,  (2016), Motivos visuales del cine, Barcelona, Galaxia Gutenberg, ISBN-13: 978-8416495504.