Vés enrere Les Jornades de la Bibliotheca Mystica et Philosophica Alois M. Haas reflexionen sobre la saviesa mística

Organitzades per l'IUC del 6 al 8 de juny, inclouran la modernitat i la postmodernitat com a períodes històrics d'estudi del fenomen místic. El professor Haas i Lluís Duch, monjo de Montserrat, es troben entre els ponents.
01.06.2011

Alois M. HaasL'Institut Universitari de Cultura (IUC) de la Universitat Pompeu Fabra organitza la IV edició de les Jornades de la Bibliotheca Mystica et Philosophica Alois M. Haas, que transcorreran sota el títol "La saviesa mística en la modernitat i en la postmodernitat".

Al llarg dels dies 6, 7 i 8 de juny, professors de diverses universitats espanyoles i experts en l'àmbit de l'espiritualitat es reuniran a l'auditori de l'edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella per presentar les seves ponències i reflexionar al voltant del fenomen de la mística.

L'aparició, l'any 2009, del llibre d'Alois M. Haas Viento de lo absoluto. ¿Existe una sabiduría mística de la posmodernidad? és l'origen de les Jornades d'enguany, que han ampliat el temps històric esmentat al títol de l'obra i hi han integrat també la modernitat (segles XVIII-XX), com una època en què s'ha extingit el fenomen místic, però en la qual també poden detectar-se les petjades d'una saviesa mística.

Un extens programa, amb conferències, comunicacions i debats

La inauguració de la trobada tindrà lloc el 6 de juny, a les 16.30 hores, a càrrec de Victòria Cirlot i Amador Vega, professors del Departament d'Humanitats i investigadors del grup de recerca de la Bibliotheca Mystica et Philosophica Alois M. Haas de la UPF. Seguidament, Alois M. Haas, catedràtic emèrit de la Universitat de Zuric, impartirà la conferència inaugural "Vir desiderorium. Theologie des Sehnsuchts" (teologia dels desitjos).

Els altres dos dies que completaran les Jornades (7 i 8 de juny), el programa s'engegarà a les 11.30 hores amb les conferències "Virtualidad de lo absoluto. Mística digital. Una adenda a Haas" i "Mística: posibilidades y límites del lenguaje", a càrrec d'Isidoro Reguera (docent de la Universitat d'Extremadura) i Lluís Duch (monjo del Monestir de Montserrat), respectivament. Bona part de les comunicacions que es presentaran, en blocs de dues o tres ponències, giraran al voltant de diversos autors que han tractat la mística en la seva obra (com ara K. Jaspers, J.L. Marion, J. Derrida, K. Malévich, B. Viola, A. Schönberg, W. Blake, A. Ailey, Arakawa-Gins), i aniran seguides de sessions de debat.

Impulsar la recerca al voltant de la Bibliotheca Mystica et Philosophica Alois M. Haas

logo_bibliotheca_2El grup de recerca de la Bibliotheca Mystica et Philosophica Alois M. Haas és l'organitzador de les Jornades, que en les tres anteriors edicions van portar per títol "Mística i creació al segle XX. Tradició i innovació en la cultura europea" (2004); "Occident és Orient. Mística europea i budisme zen" (2006) i "Inspiracions religioses de la postmodernitat a través de la mística" (2008).

Configurat al llarg dels anys a partir de la temàtica científica de la Història de les Religions, el grup de recerca té com a referència el fons bibliogràfic de la Bibliotheca Mystica et Philosophica Alois M. Haas. Inaugurada l'any 2003, consta d'una important col·lecció de llibres (40.000, aproximadament) donats pel professor Alois M. Haas a la UPF. La col·lecció està situada a la Biblioteca del Dipòsit de les Aigües (campus de la Ciutadella), i constitueix un àmbit altament especialitzat per a l'estudi de les tradicions espirituals de la humanitat (especialment, de les tradicions occidentals).

Alois M. Haas (Zuric, 1934), professor emèrit de la Universitat de Zuric, va ser investit doctor honoris causa per la UPF el desembre del 2009, i també és doctor honoris causa en Teologia per la Universitat de Friburg. Eminent germanista, és reconegut mundialment com a estudiós de l'espiritualitat i la mística a Occident, i és autor d'una trentena de llibres i 200 assaigs científics.