Vés enrere El campus de la Ciutadella acollirà a principis de juliol el congrés europeu de referència en immigració

Sota el títol “Europa, Migracions i la Mediterrània: mobilitats humanes i reptes interculturals”, es tracta de la trobada anual de la xarxa d'IMISCOE. Tindrà lloc del 2 al 4 de juliol, organitzada per GRITIM-UPF, amb la presència de més de 700 participants.
26.04.2018

La Mediterrània és el centre dels estudis de migració a Europa i, actualment, és un punt focal dels desplaçaments humans a gran escala. Forma part d’un repte global i local amb grans efectes sobre els països d'origen i de destinació en termes de societat i política, i amb importants implicacions per a les polítiques de fronteres i diversitat i estratègies geopolítiques.

La Universitat Pompeu Fabra, a través del Grup de Recerca GRITIM-UPF, organitza la XV Conferència Anual d’IMISCOE (International Migration, Integation and Social Cohesion), la xarxa d'investigadors més gran d'Europa en matèria de migració i integració. Sota el títol “Europa, Migracions i la Mediterrània: mobilitats humanes i reptes interculturals”, tindrà lloc ​​del 2 al 4 de juliol del 2018 al campus de la Ciutadella.

L'objectiu de la trobada, que ja ha obert les seves inscripcions (el termini s’acaba l’1 de juny) és crear sinergies entre els experts que faciliten el desenvolupament de programes i polítiques publiques de recerca sobre migracions a la Mediterrània.  També vol remarcar la dimensió geogràfica de la migració i apropar-se a les mobilitats humanes com una realitat, un recurs i una oportunitat per connectar societats i ciutats en aquesta zona.

Segons Ricard Zapata-Barrero, catedràtic del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, director de GRITIM-UPF i president del congrés, “en aquesta trobada s’analitzaran les causes i conseqüències de la mobilitat humana mediterrània i la importància de tenir un enfocament basat en la ciutat, en contacte amb la gestió de la diversitat, a través d'un paradigma de política intercultural”.

D’altra banda, el congrés també prestarà atenció a àmbits específics dels estudis de migració, com el transnacionalisme, la superdiversitat, la solidaritat, la diàspora i el codesenvolupament, i els relacionarà amb idees més àmplies sobre drets humans, democràcia i liberalisme. Vincular els estudis mediterranis i migratoris i ampliar l'oferta de disciplines implicades serà primordial.

S’espera la presència de més de 700 participants, tant joves investigadors com sèniors, en un esdeveniment que comptarà més de 130 sessions, incloent panells de recerca, tallers de d’immigració, tallers de llibres i sessions de treball per a grups de recerca i comitès permanents de l'IMISCOE. “Les contribucions de tots ells, en el marc d’un ambient col·laboratiu singular, ajudaran, sens dubte, al desenvolupament científic de la mobilitat humana i dels estudis de diversitat”, assegura Ricard Zapata-Barrero.

Creació d’una xarxa de recerca sobre estudis mediterranis i migracions

“La Conferència Anual serà una bona oportunitat per saber quina és l'agenda actual de recerca sobre Estudis de Migració a la Mediterrània i poder planificar la futura”, afirma Ricard Zapata-Barrero. Durant la conferència, es posarà en marxa una xarxa d'investigació sobre estudis mediterranis i de migracions, formada per països i centres de recerca del sud i del nord de la Mediterrània. Estarà coordinada per GRITIM-UPF i comptarà amb el suport d'IMISCOE i la Unió per la Mediterrània.

“Espero que aquest esdeveniment afavoreixi un enfocament coordinat de tota la regió per augmentar la mobilitat d'investigadors i estudiants i establir plataformes comunes per a la recopilació i l'anàlisi de dades, alhora que serveixi per aprofitar millor les eines existents”, conclou Ricard Zapata-Barrero.