Vés enrere Els drets dels esportistes, eix del congrés internacional Sport and Global Governance

La trobada, coorganitzada pel Grup de Recerca en Filosofia del Dret i el Centre d'Estudis UPF Sports Lab, transcorrerà els dies 26 i 27 d'abril al campus de la Ciutadella, amb conferències, panels i una taula rodona.
25.04.2018

El campus de la Ciutadella acull la IV edició del congrés internacional Sport and Global Governance Conference, que tindrà lloc els dies 26 i 27 d’abril. Es tracta d'un fòrum de debat al voltant dels problemes ètics, filosòfics, jurídics i morals del món de l’esport, i que enguany reflexonarà sobre els drets dels esportistes.

El programa del congrés, sota el títol “Sport and rights”, transcorrerà a la sala de graus Albert Calsamiglia del campus de la Ciutadella, estructurat en dues jornades, que inclouran tres conferències a càrrec d’experts. D’altra banda, hi haurà diferents panels de sessions paral·leles, en els quals els ponents podran presentar el seu treball i debatre amb els assistents.

L’organització ha anat a càrrec de la UPF (a través del Grup de Recerca en Filosofia del Dret i del Centre d’Estudis UPF Sports Lab), la Asociación Española de Filosofía del Deporte i el Col·legi de Llicenciats en Educació Física i Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport de Catalunya.

Segons José Luis Pérez Triviño, professor de Filosofia del Dret de la UPF, i coogranitzador de la trobada, ”Tot i la creença molt generalitzada que els esportistes professionals i d’elit són uns privilegiats, la realitat és que respecte a alguns dels drets que té qualsevol altre ciutadà, ells els tenen limitats”.

Per exemple, el professor Triviño esmenta l’accés a la justicia ordinària (que els esportistes han de resoldre a través de la seva federació i la llicència federativa); la situació dels menors i de les dones, amb grans diferències quant a drets a l’hora de practicar esport de manera igualitària comparat amb els homes, o el conflicte dels drets individuals dels esportistes respecte als drets de les associacions i de les federacions.

Conferències, panels paral·lels i una taula rodona

La conferència d’obertura (26 d’abril, 9.30 hores) anirà a càrrec de Julián Espartero, degà de la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport de Lleó i membre del Tribunal Administratiu de l’Esport, sota el títol “La refractaria relación del deporte con los derechos fundamentales”.

Les altres dues conferències serán impartides per Carmen Pérez, profesora de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals de la Universitat Carlos III de Madrid (26 d’abril, 15.00 hores), amb "Derecho Internacional de los Derechos Humanos y protección de los derechos de los deportistas".

La darrera conferència (27 d’abril, 9.00 hores) serà impartida per Antonie Duval, investigador de l’Asser Instituut (La Haya, Països Baixos) i fundador i editor en cap de Yearbook of International Sports Arbitration, sota el títol “Human Rights at the Court of Arbitration for Sport: Challenges and opportunities”.

El congrés es tancarà amb la taula rodona “Sport and Rights” (27 d’abril, 13.00 hores) moderada per Javier Rodríguez Ten, professor de Dret de l'Esport de la Universitat San Jorge de Saragossa, i amb la participació de Javier Latorre, director adjunt de la publicació IUSPORTMónica García Solanas i Antoni García, advocats de l'àmbit esportiu, i Isabel Pérez, membre de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC).