Vés enrere Joan Manuel Serrat ha rebut avui el doctorat honoris causa de la UPF

Joan Manuel Serrat ha rebut avui el doctorat honoris causa de la UPF

Davant d'un auditori ple de públic i de mitjans de comunicació, el cantautor del Poble-sec ha animat la societat a recuperar els valors democràtics i morals davant dels de mercat. A més, i per sorpresa, ha cantat "Seria fantàstic".
13.06.2011

Joan Manuel Serrat, recent investit doctor honoris causa per la UPFLa cerimònia acadèmica d'investidura de Joan Manuel Serrat com a doctor honoris causa per la Universitat Pompeu Fabra ha tingut lloc avui, 14 de juny, a les 12.30 hores, a l'auditori del campus de la Ciutadella, que s'ha omplert de gom a gom. L'acte, carregat d'emotivitat, també s'ha pogut seguir en directe a través de la web de la UPF i de Twitter (#serrathonoris).

Emma Rodero, professora del Departament de Comunicació, ha estat la padrina de Serrat, i l'elogi del doctorand ( document PDF , 56 KB, 8 pàgs.) ha anat a càrrec de Josep M. Micó, catedràtic del Departament d'Humanitats. Un cop investit doctor honoris causa, el cantautor català ha pronunciat el seu discurs d'acceptació.

A proposta del rector de la UPF, Josep Joan Moreso, el Consell de Govern de la UPF va aprovar el 15 de desembre del 2010 concedir el títol de doctor honoris causa a Joan Manuel Serrat "per la dignitat i la força de la paraula i pel valor expressiu de les seves cançons originals, per la difusió de l'obra d'alguns dels millors poetes del segle XX, per la defensa cívica i política de la llengua i la cultura catalanes durant el franquisme i per haver contribuït, a través de la seva música, a la difusió del català arreu del món".

L'acte d'investidura ha inclòs diferents peces de piano interpretades per Joan Albert Amargós i Josep Mas "Kitflus" -els pianistes que habitualment acompanyen el cantautor- i interpretacions a càrrec del Cor -"Cantares", d'Antonio Machado i de Serrat, i "Paraules d'amor", del mateix Serrat- i de l'Aula de Teatre de la UPF, que han recitat fragments de diversos poemes d'autors catalans i castellans.

Un cop rebut el diploma i la medalla honoris causa de mans del rector, Serrat ha pronunciat el seu discurs d'acceptació ( document PDF , 16 KB, 4 pàgs.), en què ha recordat el llarg camí que l'ha dut fins aquí, però sobretot ha parlat del model de societat actual.

El "nano" del Poble Sec està convençut que l'actual crisi financera és tan sols el símptoma més evident d'una crisi molt més profunda en la manera de viure. També ha assegurat que "no ens treuran de la crisi els que ens hi han portat".

Després del seu discurs, Serrat ha sorprès l'auditori cantant el seu conegut tema "Seria fantàstic", acompanyat al piano pel seu inseparable "Kitflus".

El parlament del rector de la UPF, Josep Joan Moreso, ( document PDF , 36 KB, 4 pàg.), ha precedit la interpretació a quatre mans pels pianistes Amargos i "Kitflus" del conegut tema de Serrat "Mediterráneo". El cant del Gaudeamus igitur, el tradicional himne universitari, a càrrec del Cor ha tancat l'acte d'investidura.

> Galeria de fotos de la investidura a la pàgina de la UPF a Facebook

Més de cinquanta discos i cinc-centes cançons, part de la memòria col·lectiva de diverses generacions Serrat cantant "Seria fantàstic"

Joan Manuel Serrat, cantautor, compositor, intèrpret i músic, és una de les figures més destacades de la cançó moderna, tant en llengua catalana com castellana. Nascut el 27 de desembre de 1943 a Barcelona, passa la seva infància al carrer Poeta Cabanyes, al barri del Poble Sec. Després d'estudiar als escolapis de Sant Antoni i a l'Institut Milà i Fontanals, als setze anys acaba el batxillerat laboral i comença a cursar peritatge agrícola. En aquesta època, el seu pare li regala la primera guitarra, i amb uns companys del servei militar, forma el seu primer conjunt.

El 1965 participa en el programa Radioscope de Ràdio Barcelona, dirigit per Salvador Escamilla. El presentador el recomana a la petita discogràfica catalana Edigsa, amb la qual grava el seu primer treball, Una guitarra. Debuta en públic com a membre número tretze dels Setze Jutges, en un teatre d'Esplugues de Llobregat. A partir d'aquí, la trajectòria de Joan Manuel Serrat l'ha portat a signar més de cinquanta discos i més de cinc-centes cançons, moltes de les quals formen part de la memòria col·lectiva dels catalans, els espanyols i els iberoamericans de les últimes dues o tres generacions.

Serrat rep l'abraçada del rector MoresoHa musicat diferents poetes que han escrit la seva obra en castellà, com ara Antonio Machado, Mario Benedetti o Miguel Hernández, i en català, com és el cas de Josep Carner, Josep Vicenç Foix, Joan Salvat Papasseit, Joan Oliver o Josep Palau i Fabre. L'any 2010, amb motiu del centenari del naixement de Miguel Hernández, i gairebé quaranta anys després de l'històric àlbum de 1972, va tornar a demostrar la seva vitalitat creadora amb un nou disc dedicat al poeta alacantí.

Joan Manuel Serrat ha rebut moltes distincions de primer ordre en molts països, i és doctor honoris causa per diferents universitats, tant espanyoles (Complutense de Madrid) com sud-americanes (Nacional de Comahue i Nacional de Córdoba (Argentina) i Autònoma de l'Estat de Morelos de Cuernavaca (Mèxic). Altres distincions que ha rebut són un premi Ondas especial per la seva trajectòria professional en la història de la música popular espanyola (1995), la Medalla d'Or de la Ciutat de Barcelona (2006), la Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya (2007) o el Premio Nacional de Músicas Actuales (2010).