Vés enrere L'Escola Ginebró guanya la fase local de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la UPF

L’equip del centre de Llinars del Vallès representarà la Universitat per tercera vegada a la fase final de la competició impulsada per la Xarxa Vives, que se celebrarà a València el proper mes de març. La fase local va tenir lloc els dies 26 i 27 de gener al campus de la Ciutadella, amb la participació de 24 centres docents.

30.01.2023

L'equip d’estudiants de l'Escola Ginebró de Llinars del Vallès ha guanyat la fase local organitzada per la UPF de la Lliga Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives, després de competir amb l'Institut Josefina Castellví de Viladecans a la final, dins de la qual va defensar la posició "a favor" sobre si cal regular les xarxes socials per combatre la desinformació.

Aquest va ser el tema que va centrar el debat (amb posicions a favor i en contra) durant la fase local d’aquesta competició d’oratòria, una de les diverses lligues de debat que organitza la UPF, que va tenir lloc entre els dies 26 i 27 de gener al campus de la Ciutadella de la UPF, i que va comptar amb la participació de prop de 120 alumnes de 24 centres de diferents comarques de la província de Barcelona.

La fase local organitzada per la UPF va comptar amb la participació de prop de 120 alumnes de 24 centres de diferents comarques de la província de Barcelona

D’aquesta manera, l’Escola Ginebró representarà la UPF en la fase final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, que tindrà lloc del 22 al 24 de març del 2023 a la Universitat de València i que enfrontarà els 15 equips classificats a les fases locals prèvies, organitzades per diverses universitats de Catalunya, el País Valencià i Andorra.

L'Escola Ginebró (que ja es va proclamar guanyadora de la fase local de la UPF i de les fases finals de la competició en les edicions 2018 i 2021)  es va imposar a les semifinals a l’Institut Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar. Els integrants de l'equip guanyador van ser Enric Matamala Safont (capità), Aina Rossel Cuminal, Abril Mir Tortosa, Paula Garcia Haro, Ona Ventura Tomás i Pol Vega Centeno.

De la seva banda, l’equip de l’Institut Josefina Castellví de Viladecans, que es va imposar a les semifinals en front de l’Institut Forat del Vent de Cerdanyola del Vallès, va estar format per Santiago Cagiga Paredes (capità), Emma Ramia Paco, Guillem Sala García, Camila Méndez Techera, Axel González Sánchez i Laura Calvo Martín.

Els membres del jurat de la final van ser Berta Solé, alumni del grau d'Humanitats, cap de jutges de la competició; i Elena Pasqual, estudiant del doble grau DRET/ADE, i Edu Ortiz, alumni del grau en Global Studies. Formaven part dels 28 membres de la Universitat (estudiants, alumni, personal docent i investigador i d’administració i serveis) amb experiència demostrada en oratòria i lligues de debat, que van prendre part en les diferents fases de grup i eliminatòries que va incloure la competició. Alguns dels aspectes que el jurat va tenir en compte per emetre el seu veredicte van ser el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa de les intervencions, la qualitat del discurs, així com aspectes formals de l’exposició i posada en escena.

Imatge de la final entre l'Escola Ginebró i l'Institut Josefina Castellví

Una competició per fomentar l’ús de la paraula sobre temes d’actualitat

L'objectiu de la Lliga de Debat, impulsada per la Xarxa Vives i la Federació Escola Valenciana, és fomentar l'ús de la paraula, el diàleg i l'intercanvi d'idees sobre un tema d’actualitat, així com crear un espai de formació on s’utilitza el català com a llengua vehicular. Està oberta a l'alumnat de 4t d'ESO, Batxillerat (i equivalents) i FP d'entre 15 i 18 anys de Catalunya, el País Valencià i Andorra. A Catalunya compta amb la col·laboració del Departament d'Educació de la Generalitat; al País Valencià amb la de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, i a Andorra amb la del Govern d’Andorra.

A la fase local de la UPF han participat els 24 centres docents següents: l’Escola Mare de Déu de Núria de Barcelona, l’Escola Pia de Calella, l’Institut Teresa Pàmies de Barcelona, l’Institut Josefina Castellví de Viladecans, l’Institut de Lliçà d’Amunt, l’Institut Marianao de Sant Boi de Llobregat, l’Institut Caterina Albert de Barcelona, l’Institut Forat del Vent de Cerdanyola del Vallès, l’INS Pompeu Fabra de Badalona, Col·legi Santo Ángel de Gavà, l’Escola Meritxell de Mataró, Col·legi Badalonès de Badalona, Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar, l’Escola Pia de Caldes de Montbui, l’Institut El Cairat d’Esparreguera, IESA Institut del Teatre de Barcelona, Aula Escola Europea de Barcelona, IEs Ramon Turró i Darder de Malgrat de Mar, Serrat i Bonastre de Barcelona, Creixen Goar de Viladecans, Institut Joan Mercader d’Igualada, l’Escola Ginebró de Llinars del Vallès, INS Torre Roja de Viladecans i Saint Nicholas School de Barcelona.

04. Educació de qualitat