Vés enrere El Teatre Lliure i la Pompeu Fabra creen Àgora Lliure-UPF, un espai d'intercanvi entre el món artístic i acadèmic

Fruit d'un conveni signat avui entre les dues institucions, s'estableix un programa conjunt d'activitats centrat en els eixos temàtics o conceptuals de la programació del Lliure, que constarà d'una part interna i d'una altra oberta al públic.
18.01.2015

D'esquerra a dreta: Antonio Monegal, Lluís Pascual, Jaume Casals i Clara RodríguezLa Universitat Pompeu Fabra i el Teatre Lliure organitzaran anualment un programa d'activitats amb l'objectiu de propiciar un punt de trobada i de debat entre el món artístic i acadèmic. El programa, sota el nom d' Àgora Lliure-UPF, girarà al voltant dels eixos temàtics o conceptuals de la programació del Teatre Lliure.

Aquest acord és fruit d'un conveni de col·laboració signat aquest matí al Rectorat de la Universitat per part de Jaume Casals, rector de la UPF, i Lluís Pascual, director del Teatre Lliure.

També hi han assistit Jaume Badia, gerent de la UPF; Clara Rodríguez, sotsdirectora del Teatre Lliure, i els membres de la comissió de programació d'aquesta temporada 2014-2015: els professors del Departament d'Humanitats de la UPF Antonio Monegal i Javier Aparicio Maydéu, delegat de Cultura; i Pau Carrió i Juan Carlos Olivares, per part del Teatre Lliure.

En el decurs de l'acte de signatura, Jaume Casals ha remarcat la importancia d'aquesta col·laboració per a la UPF: "El Lliure, amb aquest acord, dóna una lliçó a la Universitat. És una porta d'obertura a l'exterior, que ens convé per a la supervivencia com a institució".

Lluís Pascual, seguidament, ha remarcat els beneficis de l'acord: "Es tracta d'una col·laboració útil per a ambdues institucions. És donar-li una altra mirada al teatre des de la universitat, i a la inversa, i aprofitar l'enriquiment que això suposa. Aquest intercanvi entre el món acadèmic i artístic es produeix de manera molt natural".

Implicació mútua entre ambdues institucions

Jaume Casals i Lluís Pascual a la terrassa del RectoratEl conveni signat, amb una vigència fins al 30 de juny del 2016 (prorrogable), pretén que la comunitat universitària participi en les activitats pròpies del Teatre Lliure, i a la inversa, que el conjunt de professionals de l'escena i el seu públic puguin aproximar-se a la visió i coneixements del món acadèmic, en un entorn cultural compartit de caràcter humanista i pluridisciplinari.

Àgora Lliure-UPF constarà d'un programa anual en què participaran les dues comunitats, en diversos graus i ordres d'implicació, basat en la programació de cada temporada del teatre barceloní.

Segons ha afirmat el professor Antonio Monegal, "es tracta de fer una sèrie d'accions socialment rellevants, que permetin a la comunitat universitària de la UPF una connexió amb el que passa a fora. El teatre i la universitat són dos relats amb diferents formats d'explicar una mateixa història".

Un programa amb activitats internes i obertes al públic

Les activitats internes s'organitzaran al voltant de trobades de treball entre professors experts de la UPF, doctorands o universitaris i els creadors (directors, actors i autors), durant la preparació dels seus projectes escènics.

També poden incloure accions especifiques adreçades, per exemple, a l'Aula de Teatre o a l'Aula d'Audiovisuals de la UPF o a col·laboracions en recerca acadèmica (els investigadors podran accedir a l'arxiu i a la memòria institucional del Lliure).

Les activitats obertes al públic, que convidin els ciutadans a participar d'aquesta eina de reflexió, consistiran en col·loquis o taules rodones amb la intervenció d'experts universitaris en el temari que els responsables del teatre assumeixen i proposen com a matèria de debat.

Accions previstes per a la temporada 2014-2015

Àgora Lliure-UPF ja té previstes diferents accions, centrades inicialment en set obres seleccionades d'aquesta temporada 2014-2015, entre la quarantena que es representen entre els mesos de gener i juny: Somni Americà; quatre obres agrupades en un cicle, sota el nom de "Diners" (Mi gran obra, Mammón, Cleòpatra i L' onzena plaga); L'enemic del poble i Frank V.

Ponències, taules rodones, tallers i classes magistrals adreçades als membres de l'Aula de Teatre o entrevistes amb experts en dramatúrgia de la UPF, per fer incloure posteriorment aquest material en algun documental amb la col·laboració del Departament de Comunicació Audiovisual, són algunes de les accions contemplades en aquesta programació inicial, que és revisable i ampliable.