Vés enrere L’Aula Escola Europea representarà la UPF a la final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat

L'equip d'aquest centre de Barcelona, amb una defensa de la posició "a favor" sobre si calen fronteres entre països, es va imposar a la final a l'equip de l’IESA Institut del Teatre. La competició dialèctica va tenir lloc els dies 22 i 25 de febrer al campus de la Ciutadella i va reunir 22 equips.

26.02.2019

L’Aula Escola Europea de Barcelona es va proclamar guanyadora de la fase local de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, celebrada al campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra els dies 22 i 25 de febrer del 2019.

D’aquesta manera, representarà la UPF en la fase final de l'edició 2019 la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, que tindrà lloc a la Universitat Abat Oliba CEU de Barcelona, del 3 al 5 d’abril de 2019, just abans que transcorri, a la mateixa seu, la Lliga de Debat Universitària, ambdues organitzades per la Xarxa Vives d'Universitats.

L'Aula Escola Europea i l'IESA Institut del Teatre van disputar la final de la competició

L’equip de l’Aula Escola Europea, format per Catalina Palacios, Ingrid Campi, Jon Bárcena, Míriam Lorenzo i Oriol Borniquel, amb el professor Tomàs Nofre i Oliver com a capità, es van enfrontar a la final als membres de l’equip de l’IESA Institut del Teatre de Barcelona, format per Roser Dresaire, Ona Vilardaga, Lis Montserrat, Bernat Martínez i Pere Sansaloni, amb la professora Montserrat Domingo com a capitana.

Arguments a favor i encontra sobre si “calen fronteres entre països”

En un debat molt disputat, l’equip de l’Aula Escola Europea va defensar una posició a favor al voltant de si “calen fronteres entre països”, un tema que va ser l’eix dels 45 debats de la tota fase local de la Lliga, a banda de la final. “La definició de fronteres és inherent en l’ésser humà, salvaguarden la nostra identitat, afavoreixen la diversitat política i permeten la governabilitat”, va ser un dels arguments utilitzats per l’equip guanyador.

De la seva banda, l’equip de l’IESA Institut del Teatre, que va defensar una posició en contra, va argumentar, entre d’altres tesis, que “les fronteres contribueixen a la desigualtat entre les persones, potencien el sentiment patriòtic i es fan servir com a control de la informació”.

Després dels 32 minuts que va durar la final, dividida en quatre parts (introducció, argumentació, torn de refutació i conclusió) el jurat es va decantar per proclamar l’Aula Escola Europea com a equip guanyador, tot i destacar la brillant actuació dels dos equips.

El jurat va estar format per Toni Luna, professor del Departament d’Humanitats de la UPF i expert en anàlisi geogràfic; Sergi Lostao, professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de las UPF i col·laborador habitual de les lligues de debat, i Belén Guarner, professora de llengua i expresidenta de l’Associació de Debat de la Universitat de Barcelona.

Premis, participants i estructura de la competició

L’equip guanyador tindrà com a premi el coaching i la formació per part de la Universitat Pompeu Fabra per tal de preparar bé la participació a la fase final, juntament amb la subvenció de l’estada. A més, tots els finalistes podran gaudir d'una targeta de l’Òptica & Audiologia Universitària valorada en 50 euros.

22 equips  (cinc estudiants pe equip, amb un total de 110 oradors i oradores) provinents de centres d'ensenyament de la província de Barcelona han participat en la fase local de la Lliga al campus de la UPF, organitzada per cinquena vegada consecutiva des de l’àmbit de Participació de la Universitat.

La competició s’ha estructurat en una fase de grups, quarts de final, semifinals (en què van arribar els dos equips finalistes juntament amb l’Escola Meritxell de Mataró i l’Institut Icària de Barcelona) i final. Hi han pres part 21 jutges i dos caps de jutges (Sergi Lostao i Berta Solé, experts en oratòria i alumni UPF).

Tant des de l’organització com per part dels equips participants s’ha destacat la gran experiència d’aprenentatge que representa la Lliga, una “construcció col·lectiva”, així com el bon ambient i la companyonia que han regnat al llarg de tota la competició.