Vés enrere El Rectorat acull l'assemblea general de l’Aliança 4 Universitats, que repassa els diferents projectes en marxa

Pelegrí Viader, rector en funcions de la UPF, juntament amb Margarita Arboix, Juan Romo i Rafael Garesse, rectors de les universitats Autònoma de Barcelona, Carlos III i Autònoma de Madrid, van prendre part en la trobada, que va tractar sobre els diversos temes de recerca, docència i relacions internacionals en què treballa l'Aliança.
06.02.2018

L’edifici del Rectorat de la Universitat Pompeu Fabra ha acollit el 5 de febrer del 2018 la junta directiva i l’assemblea general de l’Aliança 4 Universitats (A4U), una associació estratègica formada per quatre de les principals universitats publiques d’Espanya: Pompeu Fabra, Autònoma de Barcelona (UAB), Carlos III (UC3M) i Autònoma de Madrid (UAM).

La trobada ha estat presidida pel vicerector Pelegrí Viader, en representació de Jaume Casals, rector de la UPF i president de l’A4U. Hi han assistit Margarita Arboix, Juan Romo i Rafael Garesse, rectors de la UAB, UC3M i UAM, respectivament, i alhora vicepresidents de l’Aliança. Enric Vallduví, vicerector de projectes en l’àmbit de la recerca de la UPF, ha exercit com a secretari general, i Jaume Badia, gerent de la UPF, com a tresorer.

L’ordre del dia, en el qual constaven el retiment de comptes del 2017 i l’aprovació del pressupost de l’exercici del 2018, ha inclòs l’estat dels diversos projectes en què treballa actualment l’A4U, relacionats amb la recerca, les relacions internacionals i l’Observatori IUNE, un instrument que vol contribuir al coneixement i l’anàlisi de l’activitat investigadora i tecnològica del sistema universitari espanyol.

Un altre àmbit que s’ha tractat ha estat el grau en Filosofia, Política i Economia, que organitzen de manera conjunta les universitats de l’Aliança, i que celebrarà l’acte de graduació 2018, corresponent a la segona promoció, a la Universitat Autònoma de Madrid (l’any passat va tenir lloc al Cosmocaixa, organitzat per la UPF).

L'Observatori IUNE i OPERA, dues peces clau de l’Aliança A4U

L’Observatori IUNE neix fruit del treball d’un grup d’investigadors de l’A4U, amb la col·laboració dels ministeris de Ciència i Innovació i Educació. Ofereix informació detallada de l’activitat científica de totes les universitats públiques i privades del Sistema Universitari Espanyol (SUE) i permet realitzar comparacions entre elles.

Com a novetat d’enguany, entre les diverses dimensions de l'activitat científica (set en total, entre les quals es distribueixen 44 indicadors) s’ha afegit la dimensió de Finançament, que inclou fonts de finançament públic i privat, com són els ingressos liquidats per operacions no financeres i els ingressos generats per la recerca.

A través de IUNE, s’han extret diverses xifres relacionades amb la producció i l’impacte de l’A4U durant el període 2007-2016. Així, tenint en compte que el personal docent i investigador permanent de l’A4U suposa un 6,4% del SUE, la productivitat de l’Aliança és 2,5 cops superior a la de la mitjana del SUE, i aporta un 17,4% de la producció total del sistema, a més de representar el 21% de l’impacte absolut.

D’altra banda, i també durant el període 2007-2016, el 19% de la producció en col·laboració internacional del SUE va estar signada per alguna universitat de l’A4U, i un 19,7% dels documents del SUE situats en Q1 (revistes de qualitat pertanyents al primer quartil) estan signats per universitats de l’A4U. Quant als articles publicats per l’Aliança durant aquest període, el 48% estan fets en col·laboració internacional, i gairebé el 56% es troben en Q1. Aquests percentatges, pel que fa a la mitjana del SUE, baixen fins al 43,2 i el 50,7%, respectivament.

A escala internacional, s’han comparat els resultats de l’A4U amb el sistema alemany (Iniciativa Excel·lència). Per exemple, pel que fa a l’impacte absolut, el nombre total de citacions és ostensiblement superior en el sistema alemany, però si es té en compte la dimensió de les universitats, en l’impacte relatiu (citacions per document pel que fa al període 2007-2016), les xifres s’aproximen: 19,22 per a la Iniciativa Excel·lència d’Alemanya i 15,69 per a l’A4U.

Un altre àmbit destacat que es va tractar durant la trobada va ser la presentació de les activitats que aquest 2017 ha portat terme OPERA (Office for the Promotion of European Research Activities), l'oficina que l’A4U té a Brussel·les per promoure la recerca del personal docent i investigador de les quatre universitats que la formen. Destaquen el suport a l’increment i a la millora de la participació de l’A4U en el programa europeu Horitzó 2020, el reforçament de les col·laboracions i contactes a Brussel·les, el desenvolupament de plans individuals d’OPERA per a cada universitat i l’organització de visites institucionals, unes activitats que es voldran aprofundir i ampliar de cara a aquest 2018.