Vés enrere La Universitat Pompeu Fabra s’adhereix a la Declaració de Barcelona sobre l’obertura de la informació de recerca

La UPF, conjuntament amb més de cinquanta organitzacions de l’ecosistema científic internacional, reivindiquen que l’obertura i la transparència de la informació de la recerca ha de ser la nova norma i es comprometen a liderar una transformació en aquest àmbit. Les entitats signants de la Declaració de Barcelona, que es va fer pública el passat 16 d’abril, consideren que massa sovint la presa de decisions en ciència es basa en informació de recerca que no està en obert i és gestionada per proveïdors amb ànim de lucre, fet que es tradueix en la imposició de severes restriccions en el seu ús i la seva reutilització.

01.05.2024

S’entén com a informació de recerca tota la informació relacionada amb la realització i la comunicació de la recerca, com ara els títols de les publicacions, els resums, les referències, la informació sobre l’autoria, afiliació, llocs de publicació, etc. Però també els instruments utilitzats per dur a terme la recerca, el finançament o les ajudes d'aquesta i les organitzacions que hi han participat. Aquesta informació es troba en sistemes com ara bases de dades bibliogràfiques, arxius de programari, repositoris de dades i sistemes d’informació sobre recerca.

La fiabilitat d’alguns estudis es pot veure compromesa a causa d’errades, mancances i biaixos difícils de corregir quan hi ha poca transparència en els indicadors i analítiques derivades d’aquesta informació, i que generen dificultats a l’hora de reproduir-los.

Tot plegat suposa un desafiament per a la ciència, que es basa en aquests indicadors i analítiques opaques per decidir sobre temes tan transcendentals com les carreres dels investigadors, el futur de les organitzacions de recerca i, en última instància, sobre la manera com la ciència serveix a tota la humanitat.

És per això que les organitzacions signants s'han compromès a fer de la transparència de la informació de la recerca la nova norma, i fan una crida a totes les organitzacions que duen a terme, financen i avaluen la recerca perquè donin suport a la transició cap a una informació de recerca en obert i a la transformació de la manera com s’utilitza i es produeix.

Els quatre compromisos que inclou la Declaració de Barcelona són els següents:

1-Farem que per defecte la informació de recerca que utilitzem i produïm sigui en obert

2-Treballarem amb serveis i sistemes que donen suport i permeten la informació de recerca en obert

3-Donarem suport a la sostenibilitat de les infraestructures per a la informació de recerca en obert

4- Impulsarem accions de suport col·lectiu per accelerar la transició a la informació de recerca en obert

Aquesta obertura ha de permetre que les decisions de política científica es prenguin de manera transparent basades en evidències i dades inclusives, que la informació utilitzada en les avaluacions de recerca sigui accessible i auditable i, que el moviment global cap a la ciència oberta es recolzi amb informació oberta i transparent.

El text sencer de la Declaració de Barcelona es pot consultar a la seva web, on també hi consten les entitats signatàries, entre les quals es troben universitats, centres i instituts de recerca, organitzacions que financen la recerca, governs i altres organitzacions.

04. Educació de qualitat

Notícia publicada per: