Vés enrere “L’objectiu era fusionar el carnet d’estudiant amb el mòbil per convertir-lo en una potent navalla suïssa”

Àngels Puigpinós, Daniel Bonhome i Gerson Prieto són els tres estudiants guanyadors del primer premi del BiblioLAB pel seu projecte de digitalització del carnet d'estudiant.
04.12.2015

Els tres guanyadors del BiblioLABEls estudiants Àngels Puigpinós, Daniel Bonhomme i Gerson Prieto són els tres guanyadors del primer premi del BiblioLAB, que consisteix en un xec de 600 euros de l’FNAC. Aquesta iniciativa té l’objectiu d’identificar les necessitats i els aspectes de millora dels serveis de la Biblioteca i desenvolupar propostes per fer més propera l’experiència dels usuaris. El projecte presentat pels tres estudiants és “El Carnet UPF al Mòbil”, que consisteix en una aplicació mòbil que permet tenir tots els serveis que ofereix el carnet físic i amplia les possibilitats d’aquest. D’aquesta manera, els estudiants poden accedir als recursos més àgilment en el dia a dia.

- Què us va portar a apuntar-vos a la iniciativa del BiblioLAB?

Ens va semblar una iniciativa interessant, i encara més el fet que donessin 1 crèdit ECTS. Semblarà graciós, però un de nosaltres necessitava aquest crèdit, i ens va convèncer per presentar-nos. Un cop allà, ja posats a generar una idea, vam voler donar el millor de nosaltres.

- El projecte que heu dissenyat és un aplicació mòbil amb el carnet de la Biblioteca per fer més fàcil l’accés als serveis de la Biblioteca. Per què vau escollir aquesta proposta?

Teníem vàries propostes al cap, ja que el ventall de coses a millorar era molt obert. Incloïa des de tots els serveis particulars que ofereix la Biblioteca als de la Universitat en general. Al final, vam començar a desenvolupar el projecte a partir d’una proposta de la bossa d’idees. Tot va començar amb una petita idea, que era la d’implementar el carnet UPF al mòbil i això va acabar esdevenint un gran projecte. El gran projecte de dissenyar una aplicació mòbil, que fos senzilla i que facilités l’ús d’aquells serveis més demandats que utilitzen tant estudiants, professors, com també el personal i membres del PAS.

- Quines mesures inclou per millorar el servei?

L’objectiu era fusionar el carnet d’estudiant amb el mòbil per convertir-lo en una potent navalla suïssa que ens permetés accedir als serveis més emprats de la forma més ràpida i intuïtiva possible. Per una banda, facilitant el tema de les reserves, ja que actualment és un procés força confús. Però també altres serveis com ara el de recarregar el saldo de l’impressora usant el mòbil i fins i tot l’ús d’aquest dispositiu com a clau, utilitzant tecnologies com QR i NFC per obrir espais.

Creiem que el format digital és el futur, i és per això que la nostra primera idea per al projecte era la de digitalitzar tots els llibres i documents de la Biblioteca.

Aposteu per un format digital. Creieu que la digitalització dels serveis de la Biblioteca és una eina que s’utilitzarà en el futur?

Creiem que el format digital és el futur, i és per això que la nostra primera idea per al projecte era la de digitalitzar tots els llibres i documents de la biblioteca. Però ens vam adonar que es tracta d’un procés problemàtic per tot el tema legal de drets d’autor, la qual cosa ens va fer tirar enrere. El disseny que hem implementat, aposta perquè a través de la digitalització dels recursos, es puguin agilitzar reserves, pagaments i fins hi tot obertura de portes.

- Quins altres elements creieu que s’haurien de millorar a la Biblioteca de la Universitat?

Sempre hi ha coses a millorar o optimitzar. Cal parlar amb els usuaris i els treballadors, per poder entendre completament el sistema i veure quines necessitats tenen.

- Com a estudiants de la UPF, creieu que s’exploten suficientment tots els serveis que ofereix la biblioteca? Com es podria fer per apropar més la biblioteca als estudiants?

Tenim tants serveis a l’abast, que de vegades ni en som conscients, i per això no els utilitzem. El que està clar, és que sempre acabem fent major ús d’aquells recursos que ens faciliten el nostre dia a dia universitari, sense acabar d’explotar la resta.

Malgrat això, nosaltres considerem que a la nostra proposta s’hi podrien incorporar noves funcionalitats que ajudessin a promocionar certs serveis, tant de la Biblioteca com de la Universitat.

Video resum del BiblioLAB: