Vés enrere Un simposi internacional analitza la relació entre l'art i el primitivisme

Un simposi internacional analitza la relació entre l'art i el primitivisme

Organitzat pel Centre Investigador en Primitivisme i Art Primitiu de l'Institut Universitari de Cultura, reunirà els dies 18 i 19 de novembre al campus de la Ciutadella artistes, comissaris, professors i investigadors de prestigi.
14.11.2013

Imatge del cartell del simposiLa UPF acollirà els dies 18 i 19 de novembre el primer Simposi Internacional sobre Primitivisme, organitzat pel Centre Investigador en Art Primitiu i Primitivisme (CIAP) de l'Institut Universitari de Cultura (IUC) de la Universitat.

L'objectiu de l'esdeveniment, que tindrà lloc a l'auditori de l'edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella, és obrir un espai de debat poc tractat en l'àmbit de les humanitats, centrat en la relació entre l'art i el primitiu, un concepte sensible carregat de contingut ideològic en la història i la teoria de l'art occidental.

Estela Ocampo, coordinadora del CIAP i directora de l'Institut Universitari de Cultura, donarà la benvinguda a tots els assistents (10.30 h) al simposi, que tindrà un marcat caràcter internacional i interdisciplinari: en ell participaran professionals de diversa índole, ajuntant en un únic espai de discussió artistes, comissaris, professors i investigadors d'aquest àmbit.

Tres taules temàtiques per revisar a fons el primitivisme

La trobada s'organitza al voltant de tres taules temàtiques diferents: la primera està dedicada a analitzar transversalment l'art primitiu en el present, amb les seves múltiples dinàmiques i mecanismes de continuïtat i canvi. La segona de les taules se centra en la recepció moderna, dins del context colonial, dels objectes anomenats primitius, ja sigui en grans esdeveniments públics, com les exposicions colonials, o bé en la formació de les primeres col·leccions de museus etnogràfics.

Finalment, la tercera de les taules focalitza la seva atenció en el fenomen del primitivisme, un dels elements fonamentals i constituents de la modernitat artística occidental. Aquesta darrera taula es divideix cronològicament en dues seccions diferents, 1900-1945 i 1945-actualitat, que permetran abastar millor les múltiples facetes del primitivisme.

El simposi compta amb les intervencions destacades, prèvies a les taules de debat, de Georges Petitjean (conferència inaugural, 18 de novembre, 10.30 hores), director del Museu d'Art Aborigen d'Utrecht, per a la taula d'Art Primitiu en el present; de Jonathan King (18 de novembre, 16.00 hores), antic curador del Departament d'Àfrica, Oceania i Amèriques del Museu Britànic i actual investigador del Museu d'Arqueologia i Antropologia de la Universitat de Cambridge, per a la taula sobre Recepció del Primitiu, i d' Estela Ocampo (19 de novembre, 10.30 hores) per a les seccions dedicades al Primitivisme en l'art contemporani.