Vés enrere Les “lliçons de cinema perdudes” d’Andréi Tarkovski es donen a conèixer a la UPF i a la Filmoteca de Catalunya

L'Institut de Cultura de la UPF, l’Institut Internacional Andréi Tarkovski, la Filmoteca de Catalunya i l’Escola de Cinema Elías Querejeta de Sant Sebastià organitzen el 4 i el 5 d’abril un seminari acadèmic i diverses projeccions per donar a conèixer aquests enregistraments d’àudio corresponents a un conjunt de classes magistrals impartides pel cineasta rus a l’antiga URSS.

02.04.2019

El Seminari d’Estudis Eslaus de l’Institut de Cultura (IUC) de la UPF coorganitza un taller d’estudi i un seminari acadèmic centrat en les “Lliçons perdudes d’Andréi Tarkovski”, que tindran lloc el 4 d’abril a la tarda a la sala polivalent del campus de la Ciutadella, i que es complementaran el 5 d’abril a la Filmoteca de Catalunya, amb la projecció de les Lliçons perdudes d'Andréi Tarkovski #1 i El mirall.

Les “Lliçons de cinema perdudes Andréi Tarkovski” representen una sèrie d’enregistraments d’àudio corresponents a unes classes magistrals que el cineasta rus va impartir entre 1975 i el 1981 en diversos indrets de l’antiga URSS. Es tracta de més de 90 hores d’enregistrament, d’un gran valor, que van ser trobats a l’arxiu personal de Masha Chugunova, que durant anys va acompanyar el director en les seves classes i conferències.

Les Lliçons de cinema perdudes Andréi Tarkovski” representen una sèrie d’enregistraments d’àudio corresponents a unes classes magistrals que el cineasta rus va impartir entre 1975 i el 1981 en diversos indrets de l’antiga URSS.

El projecte de restauració i de difusió d’aquest material ha estat codirigit pel seu fill, Andréi Andreievich Tarkovski, president de l’Institut Internacional Andréi Tarkovski, juntament amb José Manuel Mouriño, representant d’aquesta institució a l’estat espanyol. El projecte és a més fruit d’un acord de col·laboració internacional en el qual participa des del seu inici l’Elías Querejeta Zine Eskola de Sant Sebastià.

En aquestes lliçons, Tarkovski hi aborda qüestions com la responsabilitat ètica de l’artista; les característiques de l’ofici de cineasta estudiats a través d’altres arts properes, com la pintura, la literatura o la música; l’anàlisi d’algunes de les característiques principals d’altres cineastes que admirava, com Robert Bresson, Luis Buñuel, Aleksander Dovjenko i Michelangelo Antonioni, o la complexa relació entre la realitat i la ficció en les obres cinematogràfiques.

Taller d’estudis i seminari acadèmic a la UPF

La primera sessió per explicar el projecte es desenvoluparà a la UPF: serà el 4 d’abril, a les 19.00 hores, en un seminari acadèmic i taller d’estudi, titulat “Tarkovski parla de l’art”. Tindrà lloc a la sala polivalent de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella, amb entrada lliure (inscripcions a través de l’Institut de Cultura).

La sessió comptarà amb la participació de José Manuel Mouriño i Tamara Djermanovic, professora del Departament d’Humanitats de la UPF i coordinadora del Seminari d’Estudis Eslaus de l’IUC.

Durant aquesta sessió, s’explicarà el projecte de recuperació i restauració de les lliçons perdudes d’Andréi Tarkovski i es visualitzaran fragments en els quals Tarkovski parla del Retrat d'una dona jove davant una ginebra de Leonardo da Vinci i de la puresa de l’art. També es projectarà un assaig fílmic sobre les campanes en el cinema de Tarkovski, realitzat per Adrián Martín i Cristina Álvarez.

Projeccions a la Filmoteca de Catalunya

L’endemà, 5 d’abril, la Filmoteca de Catalunya, en el marc del cicle La veu d’Andréi Tarkovski, acollirà a partir de les 17.00 hores la projecció de les Lliçons perdudes d’Andrei Tarkovski #1 (1975-1981, VOSE, 71 minuts), a la Sala Chomón, amb l’intervenció de José Manuel Mouriño. La primera part de les lliçons de cinema impartides per Andréi Tarkovski en diferents llocs de l’URSS entre 1975 i 1981 incideix especialment en el procés creatiu de Zerkalo (El mirall).

Seguidament, a les 19.10 hores, es projectarà El mirall, d’Andéi Tarkovski (1974, VOSC, 108 minuts), a la Sala Laye, amb la presentació a càrrec de José Manuel Mouriño i Tamara Djermanovic. En aquest treball, Tarkovski, que es troba a la meitat del camí de la serva vida, s’endinsa en la seva subjectivitat per comprendre millor l’al·legoria del món. Aquest film es podrà veure també el 19 d’abril, a les 19.30 hores, a la Sala Chomón.