Atrás Debat electoral a la UPF: tots els candidats coincideixen en la necessitat de millorar el finançament universitari

El debat, organitzat per l’ACUP, ha comptat amb la presència de la majoria dels rectors de les universitats públiques catalanes encapçalats per la rectora de la UPF Laia de Nadal

18.04.2024

L’Auditori del campus de la Ciutadella de la UPF ha acollit aquest dijous el “Debat electoral 12-M: coneixement, universitats, recerca i innovació” de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques ACUP. En el debat hi han participat els candidats de les principals formacions polítiques que actualment tenen representació al Parlament de Catalunya i han coincidit en la necessitat “imperiosa” de millorar el finançament de les universitats públiques del país. La periodista i sotsdirectora del diari Ara, Carla Turró, ha estat l’encarregada de moderar el debat.

Davant la presència de la majoria dels rectors de les universitats públiques catalanes, encapçalats per la rectora de la UPF Laia de Nadal, els candidats dels partits polítics han exposat les seves prioritats i compromisos en matèria de política universitària. El conseller del ram en funcions, Joaquim Nadal, d’ERC, s’ha compromès a mantenir la conselleria d’Universitats en un eventual futur mandat, així com abordar una posada al dia de la llei catalana d’universitats

Des del PSC, Alícia Romero, ha admès que la universitat viu un “problema de precarietat” i ha apostat per un pla de xoc pel que fa al professorat i al PAS: “cal estabilitzar el personal”. Antoni Castellà, de JuntsxCat i exsecretari d’Universitats i Recerca, ha demanat el compromís de la resta de forces polítiques per tirar endavant les beques salari: “és la gran assignatura pendent, la gran barrera d’entrada a la universitat és el cost d’oportunitat d’un estudiant de permetre’s estudiar o haver de treballar”, un compromís que han entomat la majoria de les formacions. Des de Vox i Ciutadans, han coincidit a demanar “un salt qualitatiu” per posar al dia a les universitats, “sempre pensant en l’atracció de talent”.

Els comuns també han apostat obertament per mantenir la conselleria d’Universitats, consolidar i estabilitzar el personal, més inversió en infraestructures i recuperar l’autonomia universitària. “La universitat catalana necessita menys bones paraules i més concreció, és un dels orgulls del nostre país”, ha dit Enric Bárcena.  Des de la CUP, Mercè Cortina ha demanat més esforços per fer que la universitat pública sigui “realment accessible per a tothom, que actuï com a palanca social i pugui ser una eina efectiva per afrontar els reptes que tenim com a societat”. Finalment, el Partit Popular vol més celeritat i assegura que la universitat “no pot esperar més el ritme lent de la política”. “Cal que tots els partits ens conjurem per aprovar el desplegament de la LOSU”, ha dit Eva Garcia.

Els rectors de les universitats públiques catalanes agrupades en l’ACUP i els presidents dels Consells Socials han fet arribar a les diferents formacions polítiques el document batejat com a ‘Declaració de Calonge: les universitats públiques, motors de transformació, progrés i benestar al servei del país’ on reiteren el seu ferm compromís de “mantenir-nos com a institucions al servei de la societat catalana i del seu progrés i benestar”.

04. Educación de calidad