Atrás José M. Micó guanya el Premi Internacional de Poesia Generació del 27

José M. Micó guanya el Premi Internacional de Poesia Generació del 27

El catedràtic de Literatura Espanyola de la UPF ha vist reconeguda la seva obra Caleidoscopio, un poemari amb registres diversos que aborda temes com ara la identitat, la soledat o la incomunicació.
29.10.2012

José M. MicóJosé M. Micó, catedràtic de Literatura Espanyola del Departament d'Humanitats de la UPF, poeta i traductor, ha guanyat el Premi Internacional de Poesia Generació del 27, per la seva obra Caleidoscopio. El guardó, convocat pel Centre Cultural Generació del 27 de la Diputació de Màlaga, està dotat amb 15.000 euros i la publicació de l'obra amb el segell de l'editorial Visor durant la propera primavera.

El jurat ha estat presidit per Antonio Garrido Moraga, catedràtic de Llengua i Literatura Espanyoles i format pel poeta granadí Luis García Montero; el guanyador de l'edició anterior, Josep Maria Rodríguez; el responsable de l'editorial Visor, Jesús García Sánchez i el director del Centre Cultural Generació del 27, el poeta malagueny José Antonio Mesa Toré.

Segons el president del jurat, "es tracta d'un poemari molt meditat i ric en matisos", "enginyiós en el sentit de la construcció i de l'estructura", i "molt divers i cambiant, ja que les seves parts semblen cadascuna d'elles un dels diferents cristalls que conformen un caleidoscopi".

També ha relacionat els projectes poètics de la proposta amb la realitat complexa en què vivim, ja que "aquesta realitat en la qual els mecanismes de comunicació es trenquen està present en els temes que tracta el llibre, com ara la identitat, la soledat o la incomunicació".

El Premi Internacional de Poesia Generació del 27, que enguany ha arribat a la 15a. edició, és, juntament amb el premi Loewe, un dels guardons més importants dins de l'àmbit de la poesia que es concedeixen a Espanya. El llibre de José M. Micó ha estat seleccionat d'entre el total de 242 obres inèdites presentades (procedents de països tan diversos com ara els EUA, Austràlia, Argentina, França, Estònia o Suècia, per exemple). Entre els guanyadors d'edicions anteriors hi figuren Luis Antonio de Villena, Jaime Siles, Antonio Jiménez Millán, Aurora Luque o el peruà Eduardo Chiniros.

Expert en el barroc espanyol, traductor i autor d'una extensa obra poètica

José María Micó (Barcelona, 1961), doctor en Filologia Hispànica per la UAB (1989), és catedràtic de Literatura Espanyola de la UPF, coordinador del màster En Creació Literària de l'IDEC-UPF, director del Seminari d'Edició de Textos i membre de l'Institut Universitari de Cultura de la Universitat.

Expert en el barroc espanyol i especialment en l'obra de Góngora, és l'investigador principal dels projectes Todo Góngora I i II i autor del volum De Góngora (2001). La seva obra poètica està formada pels llibres La espera (premi Hiperión, 1992), Recinto amurallado (1995), Letras para cantar (1997), Camino de ronda (1998), Verdades y milongas (2002) i La sangre de los fósiles (2005).

És autor d'edicions filològiques i d'estudis literaris i ha traduït grans poetes europeus, com Ausiàs March, Jordi de Sant Jordi i Ludovico Ariosto (les Sàtires el 1999 i Orlando furioso el 2005, pel qual va obtenir a Espanya l'any següent el premi Nacional a la Millor Traducció i, a Itàlia, el premi internacional Diego Valeri i el Nazionale per la Traduzione).