Vés enrere La Lliga de Debat arriba per primer cop a Quatre Camins per reflexionar sobre la IA

23.11.2023

El projecte de la Lliga de Debat a centres penitenciaris de la Universitat Pompeu Fabra ha celebrat aquesta setmana la seva setena edició, en aquesta ocasió, i per primera vegada, a la presó de Quatre Camins. Hi han participat una trentena d’interns del centre distribuïts en sis equips i han debatut al voltant de la pregunta “La intel·ligència artificial és una amenaça per a la Humanitat?”. Un cop més el projecte ha sigut tot un èxit, tant pels participants dels debats com pels formadors i voluntaris de la UPF que han participat durant setmanes a la preparació dels debats.

Durant el dilluns i el dimarts van tenir lloc les fases classificatòries, i aquest dimecres s’han disputat les semifinals i la final. Els equips havien de defensar aleatòriament una de les dues posicions del debat, amb arguments sòlids i dades. “Si una IA pot ajudar a fer que em curin un càncer, m’hi he de negar?”, plantejava un dels participants, “I els llocs de feina que es poden arribar a perdre?”, alertava un company.

Més enllà dels dies de competició d’aquesta setmana, un grup de voluntaris de la comunitat UPF han tingut sessions de formació amb els participants sobre oratòria i participació en debats durant el mes de novembre. Cadascun d’ells ha estat capità d’un dels sis equips i, un cop acabada la competició, posen en valor el vincle que han format amb ells: “Hem fet equip i han confiat plenament en nosaltres, que venim de fora, sense cap altre interès que aprendre”, explica Maia Garrell Calsamiglia, estudiant de Dret i capitana de l’equip Chat-CISPJM.

Els voluntaris han fet de capitans dels equips o jutges de la competició.

Durant la fase final és quan s’ha vist un més alt nivell de competició, així com els nervis de fer-ho bé, i no només dels interns: “Avui estic atacada, eh! Quasi que tremolo”, reconeixia Marta Castro, capitana de l’equip Skynet i membre del PTGAS. Comparteix el diagnòstic sobre la millora del nivell per part dels participants Núria Via, estudiant de Dret: “D’entrada venien amb la idea de competir i ser els millors, però amb els dies argumenten sent políticament correctes, segueixen les normes del debat…”

Contra els estigmes, debat

L’objectiu del projecte és afavorir el desenvolupament comunicatiu de la població interna, així com reduir el rebuig i estigmatització social que pateixen. El retorn, per tant, és doble, de cara a dins de la presó, i de cara als voluntaris: “Són realitats que ens queden molt lluny, i el que era un lloc hostil per mi el primer dia, ja no ho és tant”, veu l’Amaranda Coronado, estudiant del Grau en Ciències Polítiques i de l’Administració i capitana dels Estrellathors.

A part de la feina dels voluntaris de la UPF, també és essencial el paper dels professors del centre, amb qui el treball ha sigut magnífic, diu Pol Turu, estudiant de Dret i capità dels Authentics. Finalment, com en tota competició, hi ha hagut un equip que s’ha endut el premi, Els Sofistes, però com ha subratllat el jurat de la final, “durant aquests dies hi ha guanyat tothom”.

El retorn és doble, tant de cara a dins de la presó, com de cara als voluntaris

Han format part del jurat a la final, Eva Pujadas, vicerectora de Sostenibilitat i Compromís Universitari i professora al Departament de Comunicació, Eulàlia Solé-Tomàs, professora del Departament de Ciències Polítiques i Socials i cap del gabinet del rectorat, i Alejandro Paez, alumni de la UPF i expert en oratòria.

Lisbeth Escobar, capitana de l’equip guanyador i estudiant del grau en Criminologia, no podia estar més orgullosa del seu equip. Un dels moments més emotius ha estat quan un dels participants ha regalat sis còpies d’un poema que havia escrit sobre l’experiència als capitans: “Quan ens l’ha llegit ens hem posat a plorar”, diu la Lisbeth, “són una capsa de sorpreses”.

La paraula com a eina de transformació

El projecte de la Lliga de Debat és una iniciativa de responsabilitat social impulsada per la Universitat a través del Servei de Sostenibilitat, Atenció i Compromís Universitari, i s’organitza conjuntament amb el Centre de Formació d’Adults Salvador Dalí en col·laboració amb el Departament de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat. L’acte l’han clos la rectora de la Universitat, Laia de Nadal, i la consellera Gemma Ubasart.

L’acte l’han clos la rectora de la Universitat, Laia de Nadal, i la consellera Gemma Ubasart. Foto: Joel Codina

“Experiències com aquesta ens ajuden a reforçar la funció formativa dels centres penitenciaris, a acompanyar els processos de reinserció i garantir les segones oportunitats”, ha afirmat Ubasart. També ha agraït la participació a la comunitat UPF i l’impuls d’iniciatives d’aquesta naturalesa. Per la seva banda, la rectora De Nadal ha reivindicat la iniciativa com “un exemple del poder transformador de la paraula”, alhora que ha subratllat la solidesa del projecte: “Després de set edicions, ja són diversos els centres penitenciaris que s’han interessat pel nostre model de debat”.